بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر دل زدگی زناشویی و شفقت به خود زنان تحت پوشش سازمان های مردم نهاد شهر تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

زنان بد سرپرست همواره با چالش های بسیار جدی در زندگی مواجه هستند. این مشکلات می تواند ابعاد مختلف زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) بر شفقت به خود و دل زدگی زناشویی در زنان بد سرپرست بود.

روش بررسی

این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه زنان بد سرپرست مراجعه کننده به سمن های شهر تهران در سال 1398 بود؛ که در آن 30 نفر از زنان بد سرپرست تحت پوشش کانون کارآفرینان مهر تهران، به صورت داوطلبانه با استفاده از نمونه در دسترس انتخاب، سپس به طور تصادفی به دو گروه 15 نفر، آزمایشی و گواه تقسیم شدند. شرکت کننده ها، پرسشنامه دل زدگی زناشویی پاینز را در دو نوبت پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد دریافت کردند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و با نرم افزار spss نسخه 22 تحلیل شد.

یافته ها:

 نتایج تحلیل کوواریانس برای دل زدگی زناشویی (28/401=F) و شفقت به خود (52/457=F) نشان داد عملکرد زنان بدسرپرست گروه آزمایش با حذف اثر پیش آزمون نسبت به گروه گواه تفاوت معناداری وجود داشت (001/0<p). میانگین پس آزمون دل زدگی زناشویی (90/4±05/47) و میانگین پس آزمون شفقت به خود گروه آزمایشی (31/3±30/43) مشخص گردید درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد موجب کاهش دل زدگی زناشویی و افزایش شفقت به خود در زنان بدسرپرست می شود.

نتیجه گیری:

 بر اساس یافته های این پژوهش، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد با بهبود انعطاف پذیری ظرفیت افراد را برای پذیرش مشکلات غیرقابل تغییر و متعهد ماندن به ارزش ها، افزایش می دهد و با ایجاد بافتی مناسب موجب کاهش دل زدگی و افزایش شفقت به خود زناشویی زنان بد سرپرست می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!