ارزیابی تنوع ژنتیکی، عملکرد علوفه و گروه بندی ژنوتیپ های گونه علوفه ای-مرتعی علف قناری Phalaris aquatica L از طریق بررسی کلونی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق به منظور ارزیابی تنوع ژنتیکی 26 ژنوتیپ انتخابی از گونه علوفه ای- مرتعی علف قناری (Phalaris aquatica L.) بر اساس صفات مهم زراعی انجام شد. هر یک از ژنوتیپ ها از طریق تقسیم بوته به چهار کلون تقسیم شدند و در یک طرح آزمایشی بلوک های کامل تصادفی در چهار تکرار در مزرعه تحقیقاتی خلعت پوشان دانشگاه تبریز در شرایط آبیاری کشت گردیدند. اندازه گیری صفات از فروردین 1396 شروع و برای دو سال انجام شد. نتایج تجزیه واریانس داده ها نشان داد که تفاوت ژنوتیپ های مورد مطالعه برای بیشتر صفات در سطح احتمال یک درصد معنی دار بود و بر همین اساس مقایسه میانگین صفات بین ژنوتیپ ها انجام شد. با تجزیه به مولفه های اصلی، دو مولفه اول در مجموع بیش از 66 درصد از کل واریانس متغیرها را توجیه کردند. صفات عملکرد علوفه در هر دو چین، قطر یقه، ارتفاع بوته و عملکرد بذر عمده ترین نقش را در تبیین مولفه اول داشتند. بر اساس تجزیه خوشه ای 26 ژنوتیپ مورد مطالعه در چهار گروه ژنوتیپی مختلف قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده از مقایسه میانگین ها، تجزیه به مولفه های اصلی و تجزیه خوشه ای، تعداد 12 ژنوتیپ که دارای بیشترین عملکرد علوفه در هر دو سال بودند و عملکرد بذر بالایی نیز داشتند به عنوان ژنوتیپ های برتر انتخاب شدند. ازاین رو جمعیت مورد مطالعه زمینه ژنتیکی مناسبی را برای انتخاب ژنوتیپ های برتر فراهم کرد که می توان از آنها در آزمون نتاج پلی کراس و تولید ارقام ترکیبی استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276758 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!