بررسی تاثیر آزردگی ناشی از سروصدا بر روان پریشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

سروصدا یکی از عوامل فیزیکی زیان آور محیط کار است که می تواند باعث ایجاد آزردگی نماید. لذا هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر آزردگی ناشی از سروصدای شغلی بر روان پریشی شاغلین می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه تحلیلی- توصیفی بر روی 325 نفر کارکنان صنعت قطعه سازی در هفت گروه مورد بررسی قرار گرفته و دز دریافتی سروصدا برای هر کدام از گروه ها با رعایت استاندارد ISO9612 توسط دستگاه دوزیمتری اندازه گیری شد. بعد از آن روان پریشی با استفاده از مقیاس روان پریشی کسلر و میزان آزردگی افراد در مواجهه با سروصدا به روش استاندارد ISO15666 به صورت ارزشیابی فردی با مقیاس تک سوالی 11 گزینه ای لیکرت تعیین گردید.

یافته ها

نتایج نشان می دهد که ارتباط مثبت و معنی داری بین دز سروصدای دریافتی با آزردگی صوتی وجود دارد (05/0 <p) و دز دریافتی ناشی از سروصدا 2/72 درصد از تغییرات متغیر پاسخ یعنی میزان آزردگی صوتی را می تواند به تنهایی توجیه کند و هم چنین نتیجه بررسی هم زمان چهار متغیر سن، سابقه کار، مواجهه صوتی و آزردگی صوتی بر وضعیت روان پریشی با استفاده از رگرسیون چندگانه نشان می دهد که این 4 متغیر 42 درصد از تغییرات روان پریشی را پیش بینی می کنند و متغیر اصلی تاثیرگذار بر روان پریشی آزردگی صوتی می باشد (05/0<p).

نتیجه گیری

سروصدای شغلی از طریق آزردگی صوتی می تواند سلامت روانی افراد شاغل در صنایع را تحت تاثیر قرار می دهد و آزردگی می تواند به عنوان نقش میانجی گر ناشی از سروصدای شغلی باعث روان پریشی در افراد شاغل در صنایع شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
394 تا 401
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!