پاسخ سیستم ایمنی غیرسلولی لاروهای بید آرد، Ephestia kuehniella به باکتری Bacillus thuringiensis و قارچ Beauveria bassiana

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مکانیسم های دفاع ذاتی حشرات، به دو بخش مکانیسم های سلولی و غیر سلولی (هیومرال) تقسیم می شوند که فعالیت آنزیم فنل اکسیداز و بیان پپتیدها یا پروتئین های ضدمیکروبی (AMPs) به عنوان اجزای مهم سیستم ایمنی به شمار می روند. در پژوهش حاضر، پاسخ سیستم ایمنی هیومرال بید آرد، Ephestia kuehniella به چالش با دو بیمارگر مختلف حشرات، باکتری Bacillus thuringiensis و قارچ Beauveria bassiana، مورد بررسی قرار گرفت. در ابتدا سوسپانسیون بیمارگرها به لاروهای سن پنجم بید آرد تزریق شده و سپس فعالیت آنزیم فنل اکسیداز و القای احتمالی پپتیدهای ضدمیکروبی فنل اکسیداز در همولنف لاروهای تیمار شده با بیمارگرها در مقایسه با شاهد مورد بررسی قرار گرفت. درنهایت، فعالیت ضدمیکروبی همولنف لاروهای تیمار شده در برابر باکتری Bt بررسی شد. نتایج نمایانگر کاهش معنی دار فعالیت آنزیم فنل اکسیداز در همولنف لاروهای تیمار نسبت به شاهد بود. هیچ باند متفاوتی در پروفایل پروتئینی همولنف لاروهای تیمار شده نسبت به شاهد، مشاهده نشد. همولنف استحصالی از لاروهای تیمار، فعالیت ضدمیکروبی در برابر سویه Bt مورد استفاده نداشتند. طبق یافته های این پژوهش، سیستم ایمنی غیرسلولی بید آرد در مقابل دیواره های سلولی بیمارگرهای مورد استفاده، پاسخ معنی داری ارایه نمی کند و استفاده از این حشره به عنوان مدل مطالعات سیستم ایمنی در برابر این دو جدایه بیمارگر، نیازمند مطالعات بیش تری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!