تاثیر عصاره اتانولی گیاهان آنغوزه (Ferula assa-foetida L.) و به لیمو (Aloysia citriodora Ort. et Palav.) بر تلفات و برخی ویژگی های فیزیولوژیک لارو بید آرد (Ephestia kuehniella (Lepidoptera: Pyralidae))

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 تاثیرات کشندگی و فیزیولوژیکی متابولیت های ثانویه گیاهی بر طیف وسیعی از حشرات آفت ثابت شده است. این ترکیب ها ضمن داشتن اثر مستقیم بر آفت هدف، برای انسان و محیط زیست کم خطر هستند و این موضوع سبب مزیت آنها بر ترکیب های شیمیایی شده است. در این تحقیق تاثیر کشندگی عصاره های اتانولی آنغوزه (Ferula assa-foetida L. و به لیمو (Aloysia citrodora Palau) بر لاروهای سن سوم Ephestia kuehniella تعیین شد. میزان مرگ و میر لاروها با افزایش غلظت عصاره ها ارتباط مستقیم داشت. فعالیت بعضی آنزیم های گوارشی لوله گوارش و تغییرات هموسیت ها نیز در لاروهای سن سوم تیمار شده با عصاره ها بررسی شد. ابتدا غلظت زیرکشنده عصاره های اتانولی گیاهان محاسبه شد. سپس لاروها از غذای آلوده شده با غلظت کشنده 25% (LC25) عصاره ها (ppm40 برای آنغوزه و ppm30 برای به لیمو) تغذیه کردند. گروه شاهد شامل لاروهایی بود که از آرد آلوده با اتانول رقیق شده تغذیه کردند. نتایج نشان داد که هر دو عصاره سبب کاهش معنی دار فعالیت آنزیم های تریپسین و کیموتریپسین شدند. عصاره آنغوزه فعالیت آنزیم های لیپاز و بتا گلوکوزیداز را نسبت به شاهد به شدت کاهش داد ولی تاثیر عصاره به لیمو بر فعالیت این دو آنزیم با شاهد در یک گروه آماری قرار گرفت. عصاره ها بر فعالیت آنزیم آلفا گلوکوزیداز تاثیر چندانی نداشتند. فعالیت ایمنی لاروها نیز متاثر از هر دو عصاره با تغییرات تعداد سلول های خونی تحریک شد. تعداد کل سلول ها و گرانولوسیت های همولنف در تیمار با هر دو عصاره با گذشت 12 ساعت از تغذیه افزایش معنی داری نشان داد ولی تا زمان 24 ساعت به تدریج کاهش یافت اما همچنان از گروه شاهد بالاتر بود. پلاسموتوسیت ها در تیمار به لیمو پس از 12 ساعت افزایش چشمگیری نشان دادند ولی در مورد تیمار آنغوزه این افزایش پس از گذشت 24 ساعت بسیار معنی دار بود. شناخت اثرات متقابل عصاره های گیاهی با خصوصیات فیزیولوژیکی حشره مانند فیزیولوژی سیستم‎های گوارش و گردش خون می تواند به امکان سنجی استفاده مناسب تر از این عوامل در کنترل آفت هدف منجر شده و در برنامه های مدیریت آفات بکار گرفته شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
300 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p2277105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!