چینه‏ نگاری سنگی، پتروگرافی و زمین شیمی عناصر کمیاب ماسه ‎سنگ ‏های بخش میانی سازند قرمز بالایی در منطقه حمزه‎‎لو (شمال‏ باختر زنجان)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، ماسه سنگ های بخش میانی سازند قرمز بالایی در فاصله 70 کیلومتری شمال باختر زنجان مورد مطالعه قرار گرفته است. بخش میانی سازند قرمز بالایی 945 متر ستبرا داشته و به 4 بخش تقسیم می گردد. این بخش‎ها شامل تناوب واحدهای تبخیری و مارن‏های سبز با میان لایه‎ های ژیپس‎دار با ستبرای 300 متر، تناوب مارن‎های قرمز با میان‏لایه ‏های ماسه‏ سنگی قرمز و خاکستری رنگ و میکروکنگلومرا (با فراوانی ناچیز) با ستبرای 355 متر، تناوب مارن‏های قرمز و سبز با میان لایه ‏های ماسه‏ سنگی خاکستری و قرمز رنگ با ستبرای 150 متر و تناوب مارن‎های سبز- خاکستری با میان‏لایه‏ های ژیپس با ستبرای 140 متر می باشند. ماسه سنگ ها عمدتا دربرگیرنده انواع خرده سنگ های رسوبی، دگرگونی و آتشفشانی، کوارتزهای عمدتا تک بلوری با خاموشی مستقیم و به میزان کمتر فلدسپات عمدتا از نوع ارتوز می باشد و در فضای بین این ذرات، سیمان کربناته و به میزان کمتر ماتریکس شناسایی شده است. ماسه سنگ ها از نوع فلدسپاتیک لیت آرنایت و به میزان کمتر لیت آرنایت (عمدتا چرت آرنایت) بوده و بلوغ بافتی، این ماسه‏ سنگ‏ها عمدتا به ‏صورت نیمه ‏بالغ تا بالغ می‏باشند. لایه های میکروکنگلومرایی نیز از نظر ترکیب سنگ شناسی مشابه با ماسه سنگ ها بوده و به صورت کنگلومرای خارج سازندی، ارتوکنگلومرا (زمینه کمتر از 15 درصد) و از نوع چند منشایی تقسیم بندی می شوند. براساس اجزای اصلی تشکیل دهنده و نتایج آنالیزهای ژیوشیمیایی عناصر کمیاب، جایگاه تکتونیکی این ماسه سنگ ها مناطق برخوردی و کوهزایی با چرخه مجدد است. هم چنین با توجه به داده ‎های به‎ دست آمده در این تحقیق، سنگ مادر ماسه سنگ ها بیش تر مربوط به سنگ های آذرین حدواسط تا فلسیک بوده و تحت تاثیر آب و هوای نیمه خشک قرار داشته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279254 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!