ریخت شناسی، ژئوشیمی و پیدایش تراورتن های وابسته به گسل در تاقدیس آران، آوج، جنوب استان قزوین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نهشته تراورتنی بی آب و پل اروان در محل تاقدیس آران، شمال شهرستان آوج و در جنوب استان قزوین قرار دارند. یک برش از توده تراورتنی در حال ساخت پل اروان و دو برش از تراورتن بی آب مورد بررسی قرار گرفت. ریخت شناسی نهشته ها در هر دو منطقه از نوع آبشاری بوده که تحت تاثیر گسل های منطقه قرار دارند. بر پایه ویژگی های ظاهری چهار لیتوتایپ لامینه ای، حباب پوشش دار، گیاهی و درختواره ای (دندریتی) در منطقه شناسایی شد. فابریک میکریتی با آلوکم های پلوییدی مهم ترین فابریک بوده و انحلال و سیمانی شدن از مهم ترین فرایندهای دیاژنزی تراورتن در منطقه می باشد. بر پایه یافته های آزمایش XRD از 5 نمونه تراورتنی منطقه، کلسیت در منطقه بی آب، و کلسیت و آرگونیت در پل اروان کانی اصلی تشکیل دهنده می باشند. کانی های آواری ایلیت، کلریت و هماتیت نیز به مقدار کمی مشاهده می شود که خاستگاه آن ها از لایه های میوسن بالایی و پلیوسن موجود در زیر توده تراورتن می باشد. با توجه به یافته های ICP-OES از 16 نمونه تراورتنی، کلسیم دارای بیش ترین غلظت و منیزیم، سدیم، آهن و استرانسیم به مقدار کمتر در نمونه های تراورتن وجود دارند. مقدار این عناصر در تراورتن پل اروان بیش تر از منطقه بی آب است و به حضور سیانوباکتری ها، فعال بودن چشمه تراورتن ساز و رسوب آراگونیت مرتبط است. یافته های هیدروژیوشیمی آب چشمه ها نشان از عبور آب چشمه از لایه های نمکی در منطقه و نهشته شدن کربنات کلسیم از آب شور می باشد. گسل ها و شکستگی ها نقش مهمی در نفوذ آب به اعماق بیش تر و تعامل آب با لایه های زیرزمینی منطقه ایفا می کنند. تیپ آب هر دو چشمه از نوع کلرورکلسیک می باشد، این موضوع اختلاط آب های بی کربناته و آب شور و تبادل کاتیونی معکوس بین آب های شور و کربنات سنگ های اطراف را نشان می دهد. هدف این پژوهش مقایسه نهشته تراورتنی بی آب و پل اروان در دو سوی تاقدیس آران و نقش محیط رسوبی در تعیین ویژگی های نهشته تراورتنی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!