تاثیر بحران کرونا بر روند مرگ و میر: آیا مسیر مرگ و میر تغییر کرده است؟

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف

شرایط بحرانی همه گیری این بیماری ممکن است تاثیرات متفاوتی بر میزان و روند مرگ و میر سایر افراد جامعه داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین روند مرگ و میر قبل و بعد از شروع بحران کرونا در شهرستان جهرم انجام شد.

روش کار

این مطالعه بصورت توصیفی و از طریق آنالیز دوباره ی داده های گواهی فوت طی سال های 1395 تا 1399 انجام شد. متغیر های مورد مطالعه براساس یک چک لیست از میان داده های سیستم ثبت مرگ جمع آوری شد.

یافته ها

در مجموع طی سال های مطالعه 3785 مورد مرگ اتفاق افتاده بود که 2250(59.5 درصد) مرگ در مردان و بقیه در زنان بود. میانگین سالیانه تعداد مرگ قبل از اپیدمی کرونا 701 مورد و بعد از رخداد کرونا 981 مورد بود. بیشترین تغییرات میزان مرگ مربوط به گروه سنی بالای 70 سال بود. بیماری های قلبی عروقی، آنفارکتوس مغز و سرطان ها به ترتیب سه علل عمده مرگ و میر قبل از اپیدمی و بیماری های قلبی عروقی، کووید-19و بیماری های عروق مغزی شایع علت مرگ و میر و بعد از اپیدمی بود. بعد از بحران کرونا علت فوت تصادفات جاده ای و سرطان ها به ترتیب 32.60و 48.61 درصد کاهش و بیماری تنفسی شبه آنفلوآنزا 110.25درصد افزایش یافته بود.

نتیجه گیری

میانگین تعداد مرگ رخ داده بعد از وقوع اپیدمی کووید-19در مقایسه با قبل از اپیدمی39.9 درصد افزایش داشته است. بیماری های قلبی عروقی نخستین و شایع ترین علل مرگ و میر قبل و بعد از اپیدمی کرونا بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2279472 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!