مقایسه ی روش های ارزشگذاری مشروط و هزینه سفر در برآورد ارزش تفرجی کارکردهای تفریحی، گردشگری و زیبائی شناختی پارک ملی بمو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارزش گذاری اقتصادی کارکردها و خدمات غیر بازاری محیط زیست به دلایل زیادی از جمله شناخت و فهم منافع محیط زیستی و اکولوژیکی توسط انسان ها، ارایه مسایل محیطی کشور به تصمیم گیرندگان و برنامه ریزان، فراهم آوردن ارتباط میان سیاست های اقتصادی و درآمدهای طبیعی، سنجش نقش و اهمیت منابع محیط زیستی در حمایت از رفاه انسانی و توسعه پایدار مهم است.

روش بررسی

در این مطالعه، ارزش کارکردهای تفریحی، گردشگری و زیبایی شناختی پارک ملی بمو واقع در استان فارس ایران از دو روش ارزش گذاری مشروط و هزینه سفر با تکمیل کردن 315 عدد پرسش نامه به صورت میدانی از میان بازدیدکنندگان این پارک جهت استخراج داده های مورد نیاز برآورد شده است.

یافته ها

بر اساس نتایج برآوردهای صورت گرفته، متغیرهای بومی بودن، فاصله تا پارک، بازدید برای اولین بار، تعداد دفعات بازدید، اخلاق گرایی، سطح تحصیلات، هزینه سفر، درآمد بازدیدکنندگان، وجود موزه و نیز وجود گونه های جانوری شامل آهو، گرگ، قوچ وحشی و دال سیاه از متغیرهای تاثیرگذار بر تمایل به پرداخت (WTP) بازدیدکنندگان از پارک ملی بمو در سال 1390 بوده است. نتایج بیان گر آن است که WTP انتظاری ماهانه بازدیدکنندگان پیامدگرا و اخلاق گرا برای بازدید از پارک ملی بمو، به ترتیب 51397 و 61028 ریال برآورد شده است. در نهایت، ارزش تفرجی این پارک، به روش ارزش گذاری مشروط و هزینه سفر به ترتیب معادل 085/1 و 975/1 میلیارد ریال در سال 1390 برآورد شده است.

بحث و نتیجه گیری:

 با توجه به این که روش هزینه سفر از اطلاعات قیمت بازار و تمایل به پرداخت آشکارشده، بهره می برد و نیز 7/90 % از بازدیدکنندگان پارک بومی منطقه بوده اند و تابع هزینه سفر به لحاظ نظری اقتصادسنجی ایده آل بوده، استفاده از روش هزینه سفر به جای روش ارزش گذاری مشروط در ارزش گذاری پارک ملی بمو در سال 1390 ترجیح داده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p2280518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!