بررسی اثرات تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از ژله وارتون بندنافبر ترمیم زخم دیابتی در موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در سال های اخیر تعداد بیمارانی که از زخم های دیابتی رنج می برند، افزایش یافته و روش های مرسوم درمانی دارای نارسایی هایی می باشند. هدف از این تحقیق بررسی اثرات سلول های بنیادی مزانشیمی ژله وارتون بندناف (WJMSCs) در التیام زخم دیابتی در مدل حیوانی است.

روش بررسی

طی این تحقیق تجربی آزمایشگاهی که در مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی طی فروردین 1399 تا آذر 1399 انجام گرفت، سلول های WJMSC جداسازی شده و توانایی تمایز آن ها به سلول های استخوان و چربی و نیز بیان مارکرهای اختصاصی ارزیابی شد. استرپتوزوسین جهت القای دیابت در موش های صحرایی نر نژاد Wistar مورد استفاده گرفت. حیوانات به دو گروه کنترل (تزریق نرمال سالین) و تزریق WJMSCs تقسیم بندی گردیدند. زخم هایی به قطر 8/0 سانتی متر در ناحیه پشت موش ها ایجاد شدند. پس از تزریق ساب درمال نرمال سالین و WJMSCs، التیام زخم به روش فتوگرافی در روزهای 7، 14 و 21 ارزیابی شد. داده ها با استفاده از آزمون t-test و آنالیز واریانس SPSS software, version 16 (IBM SPSS, Armonk, NY, USA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

WJMSCs مارکرهای تخصصی سلول های مزانشیمی را بیان کردند و قابلیت تمایز به سلول های استخوان و چربی را داشته و از میزان زنده مانی بالایی برخوردار بودند. تزریق سلول های  WJMSCبه ناحیه ساب درمال در موش های دچار زخم دیابتی سبب تسریع التیام زخم نسبت به گروه کنترل شد.

نتیجه گیری

تزریقWJMSCs  در ناحیه ساب درمال زخم دیابتی می تواند به طور موثری سبب تسریع التیام زخم دیابتی گردد. بر این مبنا استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی جدا شده از ژله وارتون بندناف می تواند در سلول درمانی به ویژه در حیطه ترمیم زخم های دیابتی مورد توجه قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 217
لینک کوتاه:
magiran.com/p2281122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!