خودکارآمدی و عزت نفس و رابطه آن ها با ذهن آگاهی در بیماران روان پزشکی، یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعات نشان داده اند که خودکارآمدی و عزت نفس ارتباط معنی دار و مثبتی با وضعیت بهبودی بیماران دارند. از طرف دیگر ثابت شده است که با افزایش ذهن آگاهی میزان سلامت بیماران افزایش می یابد. با این وجود ارتباط این سه متغیر با یکدیگر هنوز بررسی نشده است. به همین منظور این مطالعه به دنبال بررسی ارتباط ذهن آگاهی با عزت نفس و خودکارآمدی در بیماران با مشکلات شدید روان شناختی است.

مواد و روش ها

به صورت مطالعه ای توصیفی-تحلیلی در میان بیماران بستری در بیمارستان روان پزشکی که شرایط ورود به مطالعه را داشتند و رضایت نامه شرکت در مطالعه را امضاء نمودند، مقیاس های مربوطه را تکمیل کردند. مقیاس ها شامل: مقیاس شناختی و عاطفی ذهن آگاهی-بازنگری شده (CAMS-R)، مقیاس عزت نفس روزنبرگ، خودکارآمدی مبتنی بر ذهن آگاهی (MSES-R) می شدند. به منظور تحلیل نتایج از تحلیل های آمار توصیفی و  tمستقل و رگرسیون با استفاده از نسخه 20 نرم افزار SPSS استفاده شد.

یافته ها: 

در پایان 213 نفر از بیماران که 151 مرد (70/7 درصد) 62 زن (29/3 درصد) با میانگین سنی 32 و انحراف استاندارد 10/42 در مطالعه شرکت نمودند. تحلیل آماری رگرسیون به کار گرفته شد و نتایج حاکی از نوعی همبستگی مثبت و معنی دار بین متغیرهای پژوهش بود (ذهن آگاهی با عزت نفس، 0/489 =r)و ذهن آگاهی با خودکارآمدی، (0/307= r). همچنین میزان معنی داری از تغییرات ذهن آگاهی را می توان از طریق دو متغیر خودکارآمدی و عزت نفس پیش بینی کرد.

نتیجه گیری:

 به نظر می رسد که رابطه ای دوسویه بین خودکارآمدی و عزت نفس با ذهن آگاهی وجود داشته باشد که اثرات یکدیگر را تقویت و یا تضعیف خواهند کرد و احتمالا یکی از فاکتورهای اثربخش درمان های مبتنی بر ذهن آگاهی ناشی از بهبودی در حیطه های خودکارآمدی و عزت نفس است.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!