اثر عصاره ماکروجلبک کالرپا برکنترل شدت اکسیداسیون روغن ضایعات ماهی قزل آلای رنگین کمان طی نگهداری در دمای محیط

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این مطالعه، اثر پاداکسندگی عصاره آب داغ ماکروجلبک سبز کالرپا بومی خلیج فارس بر اکسیداسیون روغن حاصل از امعاء و احشا ماهی قزل آلای رنگین کمان (Oncorhynchus mykiss) در یک دوره ی 42 روزه و دمای 1 ± 30 درجه سلسیوس مورد بررسی قرار گرفت. تیمارها به ترتیب کنترل (روغن ماهی بدون نگهدارنده)، روغن ماهی حاوی ppm 100 BHT و روغن ماهی حاوی ppm 1000 عصاره آبی کالرپا بودند. نتایج آزمون های فساد شاخص پراکساید، عدد آنیزیدین، عدد توتوکس و UV270 نشان داد که روغن حاوی عصاره کالرپا نسبت به تیمار کنترل باعث تاخیر در فساد اکسیداسیون شده است و نسبت به روغن حاوی BHT در برخی تست ها عملکرد ضعیف تری داشته است. نتایج آزمون های پراکساید و عدد توتوکس در تیمار کالرپا به ترتیب meqo2/kg 66/38 و 24/88 در روز 35، و در تیمار BHT در انتهای دوره به ترتیب meqo2/kg 3/30 و 70/71 در بالاترین مقدار بود، در حالی که برای شاخص آنیزیدین تا انتهای دوره در تیمار کالرپا و BHT به ترتیب به mg/ kg oil 38/13 و mg/ kg oil 04/11رسید. میزان جذب شاخص  k270 در تیمار کنترل، کالرپا و BHT به ترتیب 9/0، 7/0 و 6/0 در پایان دوره بود. نتایج مربوط به شاخص رنگ L* a* b* روند مشخصی را در تیمارها نشان نداده و به لحاظ آماری معنادار نبوده است. بطور کلی نتایج این تحقیق نشان داد عصاره آب داغ کالرپا بعنوان یک پاداکسنده طبیعی به مدت 1 هفته فساد اولیه (شاخص پراکساید) را به تاخیر انداخته و تا دو هفته از فساد ثانویه (شاخص آنیزیدین) روغن پسماند ماهی جلوگیری کرده است، لذا می تواند در صنعت خوراک دام و آبزیان پیشنهاد گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
179 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282538 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!