بررسی تاثیر رویکرد آموزشی مبتنی بر مسئله ی باز-پاسخ بر توانایی حل مساله دانش آموزان پایه هفتم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر رویکرد آموزشی مبتنی بر مسئله ی باز- پاسخ بر توانایی حل مساله دانش آموزان پایه هفتم، اجرا گردید. پژوهش با روش شبه آزمایشی و در مطالعه ای طولی طی دوره آموزشی پنج ماهه انجام گرفت. آزمودنی ها در قالب دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی از بین مدارس دخترانه منطقه باغبهادران، انتخاب شدند. گروه آزمایش، هر جلسه را  با حل یک مسئله ی باز-پاسخ در سه مرحله ی؛ انفرادی، گروهی و کلاسی می گذراندند و گروه کنترل این زمان را را با کار بر روی مسایل مشابه کتاب درسی، سپری کردند. آزمون های تحلیل آماری (t گروه های مستقل و t گروه های وابسته) معناداری برتری عملکرد گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون و نسبت به عملکرد قبلی خود در پیش آزمون را تایید کردند. گروه آزمایش علاوه بر کسب میانگین بالاتر در حل مسایل، راهبردهای متنوع تری را در پاسخ گویی ارایه داد. آزمون پایداری، پنج ماه بعد از پس آزمون برگزار و معناداری عملکرد بهتر گروه آزمایش را تایید کرد. به منظور بررسی نتایج به کارگیری مسایل باز-پاسخ، پاسخ های فردی و گروهی در هر جلسه ی گروه آزمایش جمع آوری و مشاهدات از رفتار فردی و گروهی دانش آموزان ثبت و تحلیل شد. مقایسه ی پاسخ های فردی و گروهی در هر جلسه، ایجاد فرصت هایی برای بروز و رفع بدفهمی ها، یادگیری های جدید هنگام مرور مطالب فراگرفته شده و ارتقا سطح کلامی برای بیان روابط ریاضی را نشان داد. نتایج نشان داد؛ آموزش مبتنی بر مسایل باز-پاسخ در کنار روش های سنتی یاددهی- یادگیری می تواند در پرورش توانایی حل مسئله اثرگذار باشد. قوت یافتن نقش دانش آموزان ضعیف و پذیرش مفید بودن و کاربرد ابزارهای ریاضی از جمله تعمیم، اثبات، تخمین و حدس آگاهانه از مقایسه ی پاسخ های فردی و گروهی، قابل استنباط بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282704 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!