شناسایی و اولویت بندی ابزارهای تخصصی توسعه درآمد بیمارستانها با رویکرد بودجه بندی توسعه ای در راستای توریسم سلامت (مورد مطالعه: بیمارستان 17 شهریور آبادان سازمان تامین اجتماعی)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی ابزارهای تخصصی توسعه درآمد بیمارستانها با رویکرد بودجه بندی توسعه‌ای در راستای توریسم سلامت به انجام رسیده است. بر اساس جمع بندی مطالعات پیشین و برپایه داده‌های بدست آمده از پیاده سازی تکنیک دلفی در میان خبرگان بیمارستان 17 شهریور آبادان سازمان تامین اجتماعی استان و خط مشی گذاران آن سازمان در این حوزه هشت معیار توسعه زیر بناهای گردشگری سلامت در استان، ارتقا استانداردهای درمانی، سهولت سفر و نزدیکی جغرافیایی، کادر درمانی متخصص، بازاریابی تخصصی و حرفه‌ای، توسعه بودجه‌ای و اقتصادی، توسعه ساختاری و مدیریتی، توسعه فرهنگی و اجتماعی به عنوان مولفه‌های اصلی ابزارهای تخصصی توسعه درآمد بیمارستانها با رویکرد بودجه بندی توسعه‌ای و توریسم سلامت شناسایی شدند. با بهره گیری از رویکرد سلسله مراتبی، ابتدا با استفاده از این روش درخت سلسله مراتب تشکیل گردید، سپس به بررسی گزینه‌های مورد بررسی با توجه به معیارهای پرداخته شد و پس از آن به بررسی معیارها بر مبنای تابع هدف پرداخته شد. با پیاده سازی نرم افزار اکسپرت چویس اولویت بندی گردید. نتایج بررسی‌های آماری نشان داد از دید خبرگان بیمارستان 17 شهریور آبادان سازمان تامین اجتماعی استان ارتقا استانداردهای درمانی با ارزش 0.168 در رتبه اول، کادر درمانی متخصص با ارزش 0.155 در رتبه دوم، توسعه زیر بناهای گردشگری سلامت در استان با ارزش 0.139 در رتبه سوم، توسعه ساختاری و مدیریتی با ارزش 0.128 در رتبه چهارم، توسعه بودجه‌ای و اقتصادی با ارزش 0.116 در رتبه پنجم، سهولت سفر و نزدیکی جغرافیایی با ارزش 0.115 در رتبه ششم، بازاریابی تخصصی و حرفه‌ای با ارزش 0.096 در رتبه هفتم و توسعه فرهنگی و اجتماعی با ارزش 0.077 در رتبه هشتم اولویت بندی ابزارهای تخصصی توسعه درآمد بیمارستانها با رویکرد بودجه بندی توسعه‌ای و توریسم سلامت را در اختیار دارند، نرخ سازگاری 0.006 نیز در بازه مقبول قرار دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 96
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!