شاخص های منظر میراثی (فرهنگی) در بافت تاریخی نمونه موردی بافت تاریخی عودلاجان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

میراث هر شهر فارغ از فرهنگ مناطق آن نیست. منظر میراثی (فرهنگی) شهر به معنی لایه‌های پویای گذشته و حال شهری است که فرهنگ مردم و تاریخ هر منطقه با دیگر شاخص‌های اصلی آن را شکل می‌دهد و میراث شهری در ورای بعد کالبدی آن است. شناخت ارزش‌های منظرین یک اثر تاثیر مشهودی بر حفاظت آن اثر داشته و راهنمایی برای مرمت یا حفظ و احیای آن خواهد بود. بدیهی است که حفظ و نگهداشت یک بافت تاریخی نیازمند شناخت ارزش‌های واقعی آن و تطبیق برداشت‌ها و ادراکات برنامه‌ریزان و متولیان امر حفاظت با این ارزش‌های واقعی است .مولفه‌های بسیاری به نگرشی نوین و یکپارچه در تشخیص مناظر میراثی (فرهنگی) منجر می‌شود. این مقاله در پی آن است تا با بررسی اسناد و تعاریف متفاوت شاخص‌های شناسایی مناظر میراث فرهنگی در بافت‌های تاریخی تهران را بیابد. از این رو بافت تاریخی عودلاجان به‌عنوان نمونه مورد بررسی شده است. نشناختن این شاخص به آشفتگی‌های بصری در بافت‌های تاریخی و از بین رفتن مناظر میراثی (فرهنگی) منجر شده است. این نتایج در تدوین ضوابط شهری مانع از تصمیم‌های غیر‌علمی در حفاظت از منظر میراثی (فرهنگی) بافت تاریخی شهر خواهد شد و به استفاده از پتانسیل احیا و سامان‌دهی فضاهای گمشده در پهنه‌های تاریخی منجر می‌شود. این مقاله با روش کیفی و راهبرد استدلال منطقی به‌دنبال تعیین شاخص‌های مرتبط با منظر میراثی (فرهنگی) به‌ویژه بازتعریف ارزش‌های چند لایه و میان مرتبط بر مبنای مراجع موجود، اسناد بین‌المللی و نظرسنجی متخصصان و مردم در بستر مناطق تاریخی شهر تهران است. همچنین ساختار این مقاله به بیان دیدگاه‌های نظری مبتنی بر استخراج، تصفیه و پالایش منابع و ثروت‌های فرهنگی جامعه معطوف است. نتایج این مقاله به بازشناسی تعریف، الگوها و ابزارهای رویکرد «منظر میراثی» و به‌کارگیری این رویکرد برای شناخت، بازخوانی و بهبود منظر میراثی و شهری در بافت‌های تاریخی کمک می‌کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!