شناسایی مورفولوژیکی و مولکولی فوزاریوم های (.Fusarium spp) اندوفیت ریشه جودره (Hordeum spontaneum) و شلمی (Rapistrum rugosum)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اندوفیت ها میکروارگانیسم های درون بافت های گیاهی هستند و اغلب بدون اینکه علایم بیماری قابل مشاهده ای را بروز دهند، برهمکنش های مختلفی با میزبان خود دارند. در این تحقیق، فوزاریوم های اندوفیت ریشه جودره (Hordeum spontaneum) و شلمی (Rapistrum rugosum) ارزیابی شدند. برای این منظور بذر علف های هرز بیان شده روی خاک مزارع گندم نمونه برداری شده از استان های البرز، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خوزستان، فارس، قزوین،کرمانشاه و گلستان در شرایط گلخانه درون گلدان کشت شدند. گیاهان در مرحله 6-5 برگی برداشت شده و ریشه ها پس از قطع شدن از محل طوقه، در تکه های کوچک روی محیط کشت اختصاصی فوزاریوم، پنتاکلرو نیترو بنزن پپتون آگار کشت داده شد. جدایه ها پس از خالص سازی براساس ویژگی های ریخت شناسی و توالی ژن TEF 1-αشناسایی شدند. قارچ Fusarium equiseti گونه غالب در اکثر مناطق بود که از هر دو گونه علف هرز جداسازی شد. به علاوه قارچ های F. redolens و F. acutatum فقط از جودره وF. oxysporum  و F. torulosum فقط از شلمی جداسازی شدند. آگاهی از طیف میکروبی اندوفیت علف های هرز، می تواند در درک بهتر برهمکنش های میان علف هرز-میکروارگانیسم ها کمک کرده و حتی ممکن است فرصت هایی در جهت بهره برداری از این عوامل در برنامه های کنترل زیستی فراهم نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283486 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!