مطالعه تغییرات ایجادشده در پروتئین های فاز حاد سرم، هموگرام و الگوی الکتروفورتیکی پروتئین های سرمی اسب متعاقب تغییر جیره غذایی از علوفه به علوفه مخلوط با کنسانتره

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

علی رغم مطالعات گسترده ای که در زمینه ارتباط نوع جیره و تاثیر آن بر فاکتورهای بیوشیمیایی اسب صورت گرفته، اما اطلاعات کمی در مورد پروتیین های سرم و پلاسمای اسب به دنبال تغییر جیره غذایی از نوع علوفه به علوفه مخلوط با کنسانتره وجود دارد. پروتیین‌های مرحله حاد گروهی از پروتیین‌های سرم هستند که غلظت آن‌ها در پاسخ به عفونت‌ها، التهاب، تروما و نیوپلازی افزایش می‌یابد. از این رو، در مطالعه حاضر به ارزیابی سطح سرمی نشان گر های زیستی سرم، فیبرینوژن و همچنین غلظت پروتیین کل به همراه ارزیابی رفتار تغذیه‌ای اسب‌ها در هنگام تغییر جیره غذایی پرداختیم. بدین منظور، دو نوع جیره غذایی، شامل علوفه (تیمار اول) و علوفه مخلوط با کنسانتره (تیمار دوم) برای هر اسب به مدت پانزده روز متوالی استفاده شد. شمارش کامل سلول های خون و همچنین اندازه‌گیری سطح سرمی فیبرینوژن، هاپتوگلوبین و آمیلویید نوع A، قبل و بعد از تغییر رژیم غذایی اندازه گیری شد. سطح فیبرینوژن، هاپتوگلوبین و آمیلویید Aسرم به طور معنی‌داری در اسبان گروه تیمار دوم در مقایسه با اسب های گروه تیمار اول افزایش داشت (05/0>p). همچنین اختلاف آماری معنی‌داری در شمارش کامل سلول های خون بر اثر تغییر جیره غذایی از علوفه به علوفه مخلوط با کنسانتره مشاهده شد (05/0>p). به نظر می رسد تغییر در فلور طبیعی دستگاه گوارش اسب متعاقب تغییر جیره غذایی می‌تواند بدن حیوان را در برابر صدمات حاد التهابی و آسیب زا محافظت کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p2284335 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!