طراحی الگوی راهبردی زیست بوم نوآوری در حوزه سلامت با استفاده از نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

هدف اصلی پژوهش، طراحی الگوی زیست‌بوم نوآوری در حوزه زیست‌فناوری در تبریز و تعیین اجزای زیست‌بوم نوآوری است که با روش داده بنیاد انجام‌شده است.

مواد و روش‌ها:

 روش‌شناسی پژوهش از نوع گراندد تیوری بود. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جامعه آماری از طریق نمونه‌گیری هدف‌مند و گلوله برفی انتخاب شدند و تا دستیابی به حد اشباع ادامه یافت. کل مصاحبه‌شوندگان در این پژوهش 18 نفر از اعضای هییت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، مدیران تحقیقات و فناوری و برنامه‌ریزی آموزش عالی و ارتباط دانشگاه با صنعت و موسسه نوآوری استان، مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و کارشناسان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مدیران کارخانه‌های داروسازی زهراوی، سرم‌سازی رازی، داروسازی دانا تشکیل می‌دادند.

یافته‌ها: 

مولفه‌های موثر بر اکوسیستم نوآوری از طریق تجزیه تحلیل نتایج محتوای متن مصاحبه‌ها طی فرایند کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به ایجاد نظریه داده بنیاد در حوزه اکوسیستم نوآوری در حوزه سلامت منجر شد. مدل طراحی‌شده در این پژوهش شامل ابعاد و مولفه‌های موثر، موانع و راهبردها، شرایط علی، زمینه‌ای، واسطه‌ای و عناصر تشکیل‌دهنده است که پدیده محوری، پیامدها و راهبردها را نشان می‌دهد. شناسه‌ها و عوامل زیست‌بوم نوآوری 150 کد و 40 مفاهیم، 5 مقوله اصلی از مصاحبه‌ها و ادبیات تحقیق در قالب الگوی مفهومی داده بنیاد تدوین شد. بر اساس نتایج تحقیق عوامل علی (دولت، سرمایه مالی)، مقوله محوری (دانشگاه و موسسات تحقیقاتی)، راهبردها (تاسیس دانشگاه و موسسات پژوهش محور، کوتاه کردن روند اخذ مجوزهای لازم، حمایت دولت از تحقیق و توسعه، مشوق‌های مادی و معنوی و افزایش سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر)، پیامدها (توسعه و رشد اقتصادی) و عوامل زمینه‌ای (جذابیت محل، خدمات بانکی، حقوق مالکیت معنوی) شرایط مداخله‌گر (فرهنگ) شناسایی شد.

نتیجه‌گیری: 

روند مورد مطالعه در قالب خط داستان نظریه داده بنیاد توضیح داده شد. سرانجام، الگوی اکوسیستم نوآوری در حوزه زیست‌فناوری طراحی و تحلیل شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 126
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!