تاثیر ساخت نهادی دولت در دوره پهلوی دوم بر شکل گیری انقلاب اسلامی ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

در درون ساخت جامعه، نیروهای اجتماعی و سیاسی از یک طرف در رقابت با سایر گروه های موازی که ممکن است منافع متعارض داشته باشند، قرار دارند و از طرف دیگر برای کسب منابع قدرت و ثروت بیشتر، با دولت در منازعه هستند. این که نیروهای اجتماعی برای تحقق خواسته هایشان در جریان منازعه از چه ابزارها و روش هایی استفاده کنند، تا اندازه ی زیادی به ساخت نهادی (دموکراتیک و غیر دموکراتیک) در درون دولت بستگی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر تاثیر ساخت نهادی دولت پهلوی دوم را بر جنبشی شدن سیاست و به تبع آن شکل گیری انقلاب اسلامی ایران نشان می دهد و به توضیح این امر می پردازد که چگونه ساخت نهادی بسته و محدود دولت، نیروهای اجتماعی - سیاسی را به این نتیجه می رساند که مبارزات خود را برای کسب منافع، خارج از چهارچوب نهادی محدود و به صورت غیرمسالمت آمیزی پیگیری نمایند.

روش شناسی پژوهش: 

پژوهش حاضر از حیث نوع، بنیادی و از لحاظ روش، توصیفی - تحلیلی است و اطلاعات و داده ها به صورت اسنادی - کتابخانه ای جمع آوری شده است و سپس با استفاده از چهارچوب مفهومی و نظری «نهادمندی سیاسی سامویل هانتینگتون» به تحلیل داده ها پرداخته شده است.

یافته ها

ساخت و ماهیت دولت پهلوی دوم؛ یعنی ویژگی های اقتدارگرایی بوروکراتیک، وجه نیوپاتریمونیال و رانتیر آن، مانع از ایجاد و رشد ساخت مناسب نهادی کارآمد و دموکراتیک برای صورت بندی، مدیریت و کنترل منازعات اجتماعی و برآوردن خواسته ها و انتظارات نیروها و گروهای اجتماعی شد.

نتیجه گیری

بسته بودن و محدودسازی ساخت نهادی در دولت پهلوی دوم، مهم ترین عامل در تقویت خشونت سیاسی و جنبش های سیاسی علیه رژیم مستقر و بسترسازی و زمینه سازی برای شکل گیری انقلاب اسلامی بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
135 تا 155
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286363 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!