بررسی ارتباط هماتوم اسکالپ با شکستگی های جمجمه و ضایعات اینتراکرانیال در اطفال مراجعه کننده با ترومای مینور سر به بیمارستان شهید رهنمون یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

Minor head trauma از علل شایع مراجعه اطفال به اورژانس می باشد. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط هماتوم اسکالپ با شکستگی جمجمه و ضایعات اینتراکرانیال در اطفال می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه که از نوع توصیفی-  مقطعی می باشد. اطلاعات جمع آوری شده مرتبط به مدت یکسال از آذرماه 1395 تا آذر ماه 1396 بود. تمام اطفال زیر 18 سال (933 نفر)که با شکایت Minor head trauma به مرکز اورژانس اطفال شهید رهنمون یزد مراجعه کرده بودند و بر اساس معیارAmerican academy  تحت سی تی اسکن قرار گرفته بودند وارد مطالعه شدند. (تعداد 933 نفر). میانگین سنی در بین بیماران 11/67 سال بود. در سی تی اسکن 209 نفر از بیماران (22/41%) هماتوم اسکالپ گزارش شده بود. یک نفر متخصص رادیولوژی که در جریان طرح نبود درخواست شد تا تصاویر سی تی اسکن را بر اساس چک لیستی که از قبل طراحی شده بود تفسیر کند. در نهایت داده ها با کد گذاری وارد فایل اکسل شد و توسط نرم افزار STATA10 و با استفاده از آزمون Chi-square و رگرسیون لجستیک مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.

نتایج

وجود هماتوم اسکالپ به طور معنی داری با خونریزی داخل بطنی (0/001>P) خونریزی تحت عنکبوتیه (0/001>P) خونریزی داخل مغزی (0/001>P) ادم مغزی (0/001>P) خونریزی تحت سخت شامه ای (0/001>P) کوفتگی مغزی (0/001>P) شیفت مغزی (0/001>P) پنوماتوسفال (0/001>P) و شکستگی جمجمه (0/001>P) ارتباط داشت. اما هماتوم اسکالپ با آسیب منتشر آکسونی (Diffuse axonal injury) ارتباط معنی داری نداشت (0/27=P).

نتیجه گیری:

 یافته های مطالعه ما اهمیت وجود هماتوم اسکالپ در ارزیابی بالینی در اطفال زیر 18 سال دچار ترومای خفیف سر را تایید می کند و پیشنهاد می شود که کودکان دچار ترومای خفیف سر در اورژانس مورد مراقبت و ارزیابی بیشتری قرار بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3642 تا 3647
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!