تاثیر 8 هفته تمرین استقامتی بر محتوای پروتئین های S6K1 و 4EBP1 در بطن چپ قلب موش های صحرایی دیابتی شده از طریق القاء استرپتوزوتوسین و نیکوتین آمید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هیپرتروفی فیزیولوژیک قلبی وابسته به مسیرهای سلولی و پروتئین های مهم مانند پروتئین ریبوزومی S6 کیناز بتا-1 (S6K1) و عامل شروع کننده ترجمه یوکاریوتی 4E متصل به پروتئین-1 (4EBP1) می باشد. بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر 8 هفته تمرین استقامتی بر پروتئین های S6K1 و 4EBP1 در بطن چپ قلب موش های صحرایی دیابتی شده از طریق القاء استرپتوزوتوسین و نیکوتین آمید می باشد.

روش بررسی

در این مطالعه تجربی، 12 سر موش صحرایی نر 2 ماهه از نژاد اسپراگوداولی با میانگین وزنی 20±270 گرم انتخاب و پس از دیابتی شدن از طریق القاء استرپتوزوتوسین و نیکوتین آمید به روش تصادفی به 2 گروه، تمرین دیابتی و کنترل دیابتی (هر گروه 6 سر) تقسیم ‏شدند. گروه تمرین 4 روز در هفته به‏ مدت 8 هفته تمرین استقامتی را مطابق با برنامه تمرینی انجام دادند؛ در حالیکه گروه کنترل هیچ گونه برنامه تمرینی نداشتند. هم چنین موش های صحرایی هیچ گونه درمانی با انسولین را در طول دوره پژوهش نداشتند. محتوای پروتئین ها با استفاده از روش وسترن بلات اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تی-مستقل و نرم افزارversion 16  SPSS  استفاده‏ شد.

نتایج

هشت هفته تمرین استقامتی منجر به افزایش معنی دار در محتوای پروتئین S6K1شد (0/001=P)؛ هم چنین افزایش معنی داری در محتوای پروتئین 4EBP1 در گروه تمرین استقامتی نسبت به کنترل مشاهده شد (0/0001=P).

نتیجه گیری: 

هشت هفته تمرین استقامتی منجر به افزایش معنی دار پروتئین های S6K1 و 4EBP1 در قلب آزمودنی های دیابتی شد؛ بنابراین، احتمالا فعال شدن این پروتئین ها می تواند فرآیند سنتز پروتئین و هیپرتروفی قلبی را تنظیم کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3658 تا 3668
لینک کوتاه:
magiran.com/p2286390 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!