اثر ضخامت و تعداد مانع های نفوذپذیر بر کنترل و تله اندازی جریان غلیظ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
شناخت و بررسی جریان سیلابی رودخانه ها که در بیشتر موردها از نوع جریان غلیظ است، می تواند به کاهش اثرهای نامطلوب رسوب گذاری کمک کند. برای این منظور، ایجاد مانع ها در بستر جریان موثر خواهد بود. در این مقاله به صورت آزمایشگاهی، اثر ضخامت (بعد) و لایه ی دوم موانع نفوذپذیر بر کنترل و تله اندازی جریان غلیظ مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور، از دو گونه مانع های شیاری و حفره ای دارای شیارها و قطر حفره هایی برابر با 3 میلیمتر و ساخته شده از صفحات پلاکسی گلاس بهره جویی شده است. جریان غلیظ با اضافه کردن یک پلیمر نامحلول و معلق از جنس پلی استایرن انبساطی با میانگین قطر 15/1 میلیمتر و چگالی 135/1 گرم در لیتر ایجاد شد. در انجام آزمایش ها از دو غلظت متفاوت (10 و 20 درصد)، پنج تخلخل گوناگون، چهار زاویه ی مختلف، چهار ضخامت متفاوت و با دو لایه مانع بهره جویی شد. نتیجه ها نشان دادند روند عبور جریان غلیظ دارای تخلخل 10 درصد از مانع شیاری با افزایش ضخامت بیشتر می شود. لایه ی دوم مانع ها باعث افزایش روند عبور مواد از هر دو مانع های شیاری و حفره ای شده است. میزان این افزایش در نوع شیاری برابر 96/1 و نوع حفره ای برابر 34/2 ثبت شد. بررسی ها نشان دادند که فاصله ی بهینه مانع دوم از اول معادل 25/2 متر می باشد. بر مبنای نتیجه ها، در شرایط مشابه، همواره موانع حفره ای عملکرد بهتری از موانع شیاری دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2287658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!