بررسی اثربخشی گندزداهای رایج بر باکتری های جداشده از سطوح محیطی بخش های مختلف یک بیمارستان آموزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 عفونت های بیمارستانی، از مهم ترین مشکلات بیمارستان ها و مراکز درمانی هستند و سبب از دست دادن منابع اقتصادی، افزایش مدت زمان بستری بیماران و مرگ ومیر آن ها می گردند. استفاده صحیح و اصولی از گندزداها نقش مهمی در کاهش این عفونت ها دارند. در مطالعه حاضر، اثربخشی گندزداهای رایج در بخش های مختلف یک بیمارستان آموزشی بررسی شد.

مواد و روش ها 

در این مطالعه مقطعی، از بخش های مختلف بیمارستان علامه بهلول گنابادی در مجموع 245 نمونه گرفته شد. نمونه برداری قبل و بعد از گندزدایی با گندزداهای دکونکس AF 50، پراناسید M1، میکروزد GPH و سارفوسپت کوییک انجام گرفت. نمونه ها روی محیط های کشت میکروبی کشت داده شد و بعد از شمارش کلنی ها، توسط تست های تشخیصی میکروب شناسی باکتری ها تعیین هویت گردیدند. داده ها با استفاده از آزمون آماری ویلکاکسون آنالیز گردید.

یافته ها

در مطالعه حاضر، بیشترین باکتری گرم مثبت جدا شده، استافیلوکوک اپیدرمیدیس و بیشترین باکتری گرم منفی جدا شده، اشرشیا کلی بود. میانگین قبل و بعد از گندزدایی در گندزداهای دکونکس و میکروزد در تمامی بخش ها تفاوت معنی داری داشت (0/05>P). درمورد گندزدای پراناسید در بخش های زایشگاه و NICU و میکروزد در بخش های داخلی و ICU بین میانگین قبل و بعد از گندزدایی، تفاوت معناداری مشاهده نشد (0/05<P).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که موثرترین گندزداها دکونکس و میکروزد بودند. ماده گندزدای پراناسید در بخش های زنان و زایشگاه و NICU و ماده سارفوسپت کوییک در بخش های داخلی و ICU اثربخشی کمتری داشته اند ولی در سایر بخش ها اثربخشی خوبی داشته اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
214 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2287875 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!