درجه بندی بصری گوجه فرنگی گیلاسی پوشش دار شده با ژل آلوئه ورا حاوی روغن شاهدانه با روش های تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی، شبکه عصبی مصنوعی و سیستم استنتاج تطبیقی عصبی- فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در پژوهش حاضر، در قدم اول تاثیر پوشش ژل آلویه ورا (75 درصد حجمی/حجمی) حاوی غلظت های مختلف از روغن شاهدانه (1-5 درصد حجمی/حجمی) بر برخی از ویژگی های فیزیکی و شیمیایی گوجه فرنگی گیلاسی حین دوره نگهداری در دمای محیط بررسی گردید. نتایج به دست آمده حاکی از توانایی روغن شاهدانه جهت بهبود ویژگی های فیزیکی و شیمیایی گوجه فرنگی گیلاسی حین دوره نگهداری می باشد هرچند اختلاف معنی داری بین سطوح 3 و 5 درصد مشاهده نگردید (05/0>p). تغییر شیب در روند تغییرات شاخص رسیدگی برای نمونه پوشش دار شده با ژل آلویه ورا 75 درصد در روز 12 و برای نمونه پوشش دار شده با ژل آلویه ورا 75 درصد حاوی 3 درصد روغن شاهدانه در روز 16 رخ داد. با استفاده از یک سامانه پردازش تصویر نیز تغییرات نمونه های پوشش دار شده بر اساس خصیصه های رنگی و بافت حاصل از تصویر بررسی و به روش های مختلف درجه بندی شدند. نتایج حاکی از آن است که روش های تجزیه و تحلیل مولفه های اصلی و شبکه عصبی مصنوعی توانستد گوجه فرنگی گیلاسی را به دو درجه سالم و معیوب تقسیم نماید که روش شبکه عصبی مصنوعی با کمک خصیصه های بافتی نمونه ها را با صحت بالاتری درجه بندی نمود (41/97 درصد). روش انفیس نسبت به دو روش دیگر قدرت تشخیصی بالاتری داشت و توانست با صحت درجه بندی معادل 96/98 درصد نمونه ها را به سه درجه سالم، درجه دو و غیرقابل مصرف درجه بندی نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2287948 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!