جوانه زنی، رشد و شاخص کیفیت نهال ون (Fraxinus excelsior L.) در بذر نارس و رسیده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی اثر بلوغ بذر بر جوانه زنی، رشد و شاخص کیفیت نهال ون (.Fraxinus excelsior L) در نهالستان جنگلی کلاردشت انجام گرفت. در سال 1396، بذرهای نارس در اواخر مرداد و بذرهای رسیده در اواخر آبان جمع آوری شده و پس از لایه گذاری در ماسه مرطوب، در اوایل اسفند با سه تکرار 100 تایی در بستر خزانه کاشته شدند. از بذرهای رسیده، تعدادی در سال دوم (فروردین 1398) سبز شدند که صفات جوانه زنی بذر، زی توده و شاخص کیفیت نهال های آنها با بذرهای نارس سبزشده در بهار 1397 با استفاده از آزمون t جفتی مقایسه آماری شد. بیشینه درصد جوانه زنی تجمعی به بذور نارس و سپس به بذور رسیده سبزشده در سال دوم اختصاص داشت. به علت قلت سبز شدن بیشتر بذرهای رسیده در بهار 1397 که نشان دهنده خواب آنها بود، صفات جوانه زنی و شاخص های رویشی آنها آزمون نشد. درصد جوانه زنی، میانگین مدت جوانه زنی و سرعت جوانه زنی و نیز زی توده خشک، زی توده ریشه، طول ریشه و شاخص کیفیت نهال در بذر نارس نسبت به بذر رسیده سبزشده در سال دوم بیشتر بود. با توجه به یافته های این تحقیق، برای دستیابی به جوانه زنی بهینه و رویش بهتر نهال های ون بهتر است بذرهای نارس جمع آوری شوند؛ زیرا بذرهای رسیده، در فصل رویش سال اول اغلب در حالت خواب هستند و قادر به جوانه زنی نیستند. در صورت تامین بذر رسیده، بهتر است از بذرهایی استفاده شود که علاوه بر سال اول، در سال دوم نیز دوره لایه گذاری را طی کرده باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2288577 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!