تاثیر مدل آموزش واقعی بر تجسم دیداری- فضایی با توجه به نقش خودکارآمدی فنی دانشجویان فنی و مهندسی پسر در درس رسم فنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

پیشینه و اهداف:

 هدف پژوهش، بررسی تاثیر مدل آموزشی واقعی بر تجسم دیداری- فضایی با توجه به نقش خودکارآمدی فنی دانشجویان فنی مهندسی پسر در درس رسم فنی است.

روش ها

روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان فنی پسر دوره کاردانی به تعداد 400 دانشجو که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تعداد 40 دانشجو به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته، خودکارآمدی فنی، تجسم دیداری- فضایی و ارزیابی مدل آموزش واقعی است که روایی و پایایی پرسش نامه های مذکور به وسیله روایی محتوا با در نظر گرفتن نظرات و پیشنهادات استادان صاحب نظر، کارشناسان برنامه ریزی درسی و خبرگان روانشناسی و ضریب آلفای کرنباخ برای خرده مقیاس های اعتماد به نفس، انگیزه و پشتکار، ابتکار و پرسش نامه های خودکارآمدی فنی، تجسم دیداری- فضایی و ارزیابی مدل آموزش واقعی به ترتیب 88/.، 75/.، 81/.، 90/.، 80/. و 77/. به دست آمد.

یافته ها

نتایج نشان داد که روش مدل آموزش واقعی بر خودکارآمدی فنی، ابعادش و تجسم دیداری- فضایی و خودکارآمدی فنی با نقش میانجی بر دانشجویان فنی مهندسی پسر تاثیر دارد و میزان رضایت دانشجویان از روش تدریس براساس مدل واقعی در مولفه های درک نقشه به کمک مدل، طراحی هندسی، مدل های ملموس سه بعدی و سودمندی مدل های واقعی درحد مطلوبی است؛ ولی در مولفه های به کارگیری و آموزش عملی مدل های واقعی درحد مطلوبی نمی باشد.

نتیجه گیری

مدل های واقعی دید دانشجویان را برای تهیه نقشه از روی نمونه واقعی صنعتی و همچنین ساخت مجدد  تقویت می کنند. ترسیم نقشه از روی تصاویر سه بعدی، آسان سازی طراحی نقشه ها و تسهیل فرایند کار با مجموعه ها و مکانیزم های صنعتی واقعی در شناسایی و درک حل مسایل فنی منجر به کسب تجربه های جدید و نو توسط دانشجویان می گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
611 تا 622
لینک کوتاه:
magiran.com/p2290877 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!