بررسی پلی مورفیسم C49620T در ژن ABCC8 در بیماران دیابت نوع 2 در آذربایجان شرقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

دیابت نوع 2، یک بیماری مزمن و تهدید کننده سلامت عمومی است. این بیماری با عوارض بالا در سراسر جهان در حال افزایش است. واریانت C49620T ژن ABCC8 یکی از شایع ترین پلی مورفیسم هایی است که با دیابت نوع 2 مرتبط است. هدف از این مطالعه بررسی همراهی پلی مورفیسم های C49620T از ژن ABCC8 با دیابت نوع دو در جمعیت استان آذربایجان شرقی است.

مواد و روش کار

بدین منظور 100 نمونه خونی از افراد بیمار مبتلا دیابت و 100 نمونه خونی از افراد سالم جمع آوری شد. بعد از استخراج DNA از تمامی نمونه ها و کیفیت سنجی با الکتروفورز، نمونه ها با پرایمر اختصاصی، PCR و الکتروفورز انجام گرفت. تعیین ژنوتیب با استفاده از روش PCR-RFLP انجام شد. در نهایت با آنزیم محدود کننده Pst1 محصولات PCR، تیمار شده و دوباره الکتروفورز گردید و پلی مورفیسم هدف مشاهده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که توزیع فراوانی ژنوتیپ های TT، CC و CT در گروه بیمار و سالم به ترتیب برابر با 26، 52، 22 درصد و 53، 17 و 30 می باشد و مقایسه آماری فراوانی ژنوتیپ CT بین افراد سالم و بیمار معنی دار نبود (p>0.05) ولی بین فراوانی TT و CC در افراد سالم و بیمار اختلاف معنی داری وجود دارد (p<0.05). شایان ذکر است که درصد آلل T نیز در افراد سالم و بیمار به ترتیب 37 درصد و 68 درصد و درصد آلل C در افراد سالم و بیمار به ترتیب 63 درصد و 32 درصد گزارش شد.

بحث و نتیجه گیری

مقایسه ها در این مطالعه نشان می دهد که احتمالا" بین پلی مورفیسم C49620T در اینترون ژن ABCC8 و ابتلا به دیابت رابطه وجود داشته باشد. بنابراین با مطالعات گسترده تر می توان به نتایج دقیق تر رسید و تشخیص استعداد ابتلا به دیابت را در جمعیت های مختلف بررسی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
187 تا 195
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!