بررسی ابعاد آنتروپومتریک پاتلا و دیستال فمور در بیماران ایرانی مراجعه کننده جهت جراحی تعویض کامل مفصل زانو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تعویض کامل مفصل زانو (TKA) یک درمان موثر جهت کاهش درد و بهبود عملکرد در بیمارانی است که از استیوآرتریت شدید زانو رنج میبرند. با وجود پیشرفت هایی که در TKA رخ داده است، میزان نارضایتی بیماران بالاست. این ناراضیتی علل مختلفی دارد. طراحی پروتز نقش مهمی در نتیجه TKA ایفا میکند. اغلب پروتز های TKA  بر اساس آناتومی نژاد سفید پوست طراحی شده اند. مطالعات مختلف تفاوت های نژادی در آناتومی دیستال فمور و پاتلا نشان داده اند. هدف ما از این مطالعه سنجش دیستال فمور و پاتلا در زانوی مبتلایان به اوستیوآرتریت در بیماران ایرانی، و مقایسه آن با نتایج مطالعات انجام شده در نژاد های مختلف بود.

مواد و روش ها

قطر مدیولترال فمور(ML)، قدامی خلفی کندیل داخلی(mAP)، قدامی خلفی کندیل خارجی (lAP)، ارتفاع پاتلا(H)، عرض پاتلا(W) و حداکثر ضخامت پاتلا(T) در حین انجام تعویض مفصل زانو در 47 بیمار ایرانی اندازه گیری شد. نسبت  aspect فمور (تقسیم ML بر lAP ضربدر 100) محاسبه شد. نتایج با نتایج مطالعات در نژاد های مختلف مقایسه شد.

یافته ها

در زنان میانیگن (انحراف معیار) ارتفاع، عرض و ضخامت فمور به ترتیب 34.19(3.33) میلی متر، 42.92(3.93) میلی متر و 22.75(2.00) میلی متر بود. میانگین (انحراف معیار) ML، mAP، lAP و نسبت aspect به ترتیب 78.07(5.97) میلی متر، 60.75(4.37) میلی متر، 62.09(4.02) میلی متر و 125.58(10.43) درصد بود. بصورت میانگین در خانم ها قطر کندیل خارجی  بزرگتر از کندیل داخلی بود. همچنین ارتباط قوی میان mAP و lAP وجود داشت.

بحث و نتیجه گیری

ما اندازه گیری دقیق و قابل اعتمادی از ویژگیهای انتروپومتری زانو در جمعیت زنان ایرانی ارایه دادیم. می توان نتیجه گرفت که ویژگی های انتروپومتری زانو در زنان ایرانی شبیه جمعیت قفقاز و اروپا است اما از جمعیت چینی بالاتر است.


زبان:
انگلیسی
صفحات:
206 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2291533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!