هزینه های مستقیم بیماری دیابت نوع دو تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی تا پایان سطح یک خدمات برای سازمان های بیمه گر و بیماران در شهرستان ایلام در سال 1397

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 پیامدهای مالی ناشی از افزایش شیوع دیابت در کشورها نشان می دهد که دیابت یکی از چالش های اصلی سیستم سلامت است. لذا هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی هزینه های مستقیم ارایه خدمات (تا پایان سطح یک خدمات) به مبتلایان به دیابت نوع دو، که تحت پوشش بیمه خدمات درمانی و تامین اجتماعی بودند،برای سازمان های بیمه گر و بیماران در شهرستان ایلام، در سال 1397 بود.

مواد و روش ها

مطالعه ی حاضر یک پژوهش توصیفی-تحلیلی است. جامعه هدف شامل تمامی مبتلایان به دیابت نوع دو ساکن شهرستان ایلام، دارای پرونده ی الکترونیک در مراکز جامع سلامت و تحت پوشش مراکز بیمه ای بودند. نمونه گیری  به صورت سرشماری، و ابزار گردآوری داده ها چک لیست بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20، با آزمون های آمار استنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه) و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

هشتصد بیمار وارد مطالعه شدند که %71/4 آن ها زن بودند. میانگین سنی بیماران به ترتیب 59/42 و 54/97 برای مرد و زن بود. میانگین هزینه های مستقیم سالانه برای هر فرد 62742383 ریال برآورد شد. بیشترین هزینه مربوط به هزینه های بستری آن ها؛ برابر با 49794297 ریال (79/3درصد) و کمترین هزینه مربوط به تصویربرداری و برابر با 673148 ریال (1 درصد) بود. بین هزینه های مستقیم با جنسیت، سن، وضعیت تاهل، تحصیلات، شغل، مدت ابتلا، نمایه توده بدنی، نوع بیمه و فشار خون ارتباط معنی داری وجود نداشت (0/05<p).

نتیجه گیری

بر اساس یافته های این پژوهش، بیماری دیابت بار مالی قابل توجهی به سیستم بهداشت و درمان تحمیل می کند که هزینه های بستری و دارویی سهم عمده ای از هزینه ها را تشکیل می دهد. اکثریت بیماران تحت پوشش بیمه بودند در نتیجه بار مالی برای بیماران و دولت قابل ملاحظه است. بنابراین حذف زمینه های ایجاد بیماری و مدیریت بهینه می تواند در کاهش هزینه های نظام سلامت نقش مهمی داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
405 تا 413
لینک کوتاه:
magiran.com/p2292273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!