توسعه ی سامانه تصمیم گیری مکانی مشارکتی مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه به منظور توزیع کمک های امدادی در هنگام وقوع بلایای طبیعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

وقوع بلایای طبیعی مختلف مانند سیل، زلزله و... جز جدایی ناپذیر زندگی انسان ها در تمام نقاط جهان و ادوار زمان می باشد. برخی از کشورها مانند ایران به دلیل واقع شدن در موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی خاص، بیشتر مستعد بروز این حوادث می باشند. مدیریت بحران در هنگام وقوع این بلایا امری مهم و قابل توجه است که می تواند خسارات جانی، مالی و روانی را کاهش داده و مانع از تحمیل هزینه های گزاف به کشور شود. توزیع صحیح و عادلانه ی کمک های امدادی یکی از وجوه مهم در مدیریت بحران است. توزیع سنتی و غیرسیستمی کمک ها به دلیل نبود اطلاعات دقیق از موقعیت مناطق آسیب دیده و نوع نیازهای مردم در آنجا، ناهماهنگی بین نهادهای مختلف در توزیع کمک ها و عدم آگاهی از نوع و میزان کمک های تخصیص یافته توسط گروه های مختلف، سبب بروز مشکلاتی از قبیل توزیع ناعادلانه ی کمک ها به صورت انباشت و هدررفت بعضی اقلام در برخی نواحی و نایاب و گران شدن بعضی دیگر از اقلام در نواحی دیگر می شود. در پژوهش حاضر، یک سیستم تصمیم گیری مکانی مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه به منظور توزیع صحیح و عادلانه ی کمک های امدادی در هنگام وقوع بلایای طبیعی ارایه و پیاده سازی شده است که از نیازها و وظایف عوامل دست اندرکار پشتیبانی می کند. چارچوب پیشنهادی شامل دو فاز اصلی می باشد. در فاز اول، داده های مربوط به مناطق آسیب دیده و نیازهای آنها توسط سه گروه کاربران در بستر اطلاعات جغرافیایی داوطلبانه جمع آوری می گردد. این داده ها شامل داده های مربوط به موقعیت مکانی و نیازهای نواحی آسیب دیده می باشد. پس از جمع آوری حجم عظیمی از داده ها، در فاز دوم با کمک ابزارهای تحلیل تصمیم گیری چندمعیاره، مناطق آسیب دیده از نظر نیاز به کمک ها و اقلام اولویت بندی می شوند و مدیریت و نظارت بر فرآیند توزیع اقلام و تخصیص کمک ها به مناطق مختلف آسیب دیده، صورت می گیرد. تسریع در شناسایی مناطق آسیب دیده، توزیع به موقع و هدفمند کمک ها به نحوی که متناسب با نوع و میزان نیازها باشد، مشارکت موثر مردم آسیب دیده و امدادگران، جلوگیری از هدررفت کمک ها و سوء استفاده های احتمالی و صرفه جویی در وقت و هزینه، از مزایای بکارگیری سیستم پیشنهادی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p2292306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!