احصاء و رتبه بندی اهداف آموزش ایمنی و بهداشت کار در صنایع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شواهد حاکی از آن است که همه ساله در جهان حوادث ناگواری برای کارگران صنایع رخ می دهد که این امر خسارت های فراوانی به همراه دارد. از آن جایی که اهداف آموزشی مشخص و مدونی برای ایمنی و بهداشت کار در صنایع وجود ندارد، هدف تحقیق توصیفی (پیمایشی) حاضر، شناسایی و رتبه بندی اهداف آموزش ایمنی و بهداشت کار در صنایع است. ابزار جمع آوری داده های تحقیق پرسش نامه محقق ساخته دارای طیف 5 درجه ای لیکرت بود که روایی محتوایی آن به تایید متخصصان امر رسید و دارای پایایی قابل قبولی است. پرسش نامه مذکور میان 50 نفر از متخصصان و مطلعین کلیدی که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، توزیع گردید و نتایج با استفاده از آزمون t تک نمونه ای و آزمون فریدمن تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که اهدافی چون رعایت بهداشت و نظافت محیط کار، به دست آوردن شناخت عمومی در زمینه مفاهیم ایمنی و بهداشت و تعاریف آسیب ها در محیط کار، ایجاد و افزایش دقت و هوشیاری افراد در فرایند تولید به منظور تشخیص عوامل مخاطره آمیز و سپس توقف یا جلوگیری از بروز خطرات، افزایش دانش و آگاهی، مهارت ها، توانایی فردی و شناخت روش ها در جهت کاهش و یا جلوگیری از وقوع حوادث ناشی از کار، ایجاد مسئولیت پذیری و افزایش انگیزه در افراد جهت پیش گیری از خسارات مالی و جانی، ایجاد محیطی سالم، آرام و بدون استرس برای انجام کار جهت تسریع فرایند رشد و توسعه اقتصادی، پذیرش نظم در کار و تبعیت از قوانین، ارتقای سطح سلامت کارکنان و تامین عالی ترین درجه ممکن وضع جسمی، روانی و اجتماعی آنها در محیط کار، آشنایی با وسایل حفاظت فردی و اهمیت کاربرد آن در صنعت دارای بالاترین اولویت بود. همچنین اهداف شناخت و کاربرد مصارف مختلف آب در صنایع، آشنایی با وسایل، تجهیزات و سازه های استاندارد و به کارگیری صحیح آنها دارای کمترین اولویت از نظر مطلعین بود. همچنین نتایج تحلیل ها نشان داد که تمامی موضوعات مورد نظر معنادار بوده است و موضوعات حوادث کار و مواد خطرناک و نظم و مسئولیت پذیری دارای بیشترین توافق و وسایل و تجهیزات آتش نشانی دارای کمترین توافق است.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 87
لینک کوتاه:
magiran.com/p2292983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!