تاثیر تمرین دوره ای و مصرف عصاره دانه شنبلیله بر بیان ژن FGF-21 و VEGF در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

 رژیم غذایی پرچرب، استعمال دخانیات و بی تحرکی از دلایل عمده بیماری عروق کرونر (CAD) است. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر تمرین دوره ای همراه با مصرف عصاره دانه شنبلیله بر بیان ژن FGF-21 و VEGF در بیماران مبتلا به CAD انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه نیمه تجربی روی 32 بیمار مرد مبتلا به CAD انجام شد که سن آن ها بین 55 تا 65 سال بود. این افراد به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، فقط تمرین، فقط شنبلیله و گروه تمرین+ شنبلیله تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل هشت هفته تمرین دویدن با فاصله زمانی، سه جلسه در هفته با شدت 55 تا 65 درصد ذخیره ضربان قلب و با افزایش تدریجی شدت بود. افراد روزانه ده میلی گرم عصاره شنبلیله مصرف کردند. برای اندازه گیری بیان ژن های FGF-21 و VEGF از PCR در زمان واقعی استفاده شد.

یافته ها

میانگین نسبت بیان FGF21 در گروه های فقط تمرین، فقط شنبلیله و تمرین+ شنبلیله به طور قابل توجهی بالاتر از گروه کنترل بود (P<0/0001). گروه تمرین+ شنبلیله از نظر آماری افزایش معنی دار بیشتری نسبت به گروه های فقط تمرین و فقط شنبلیله داشت (P<0/0001). علاوه بر این، میانگین ضریب تغییرات (CV) بیان ژن VEGF در گروه فقط تمرین (P<0/0001)، فقط شنبلیله (P= 0/0004) و تمرین+ شنبلیله (P<0/0001) به طور قابل توجهی بیشتر از گروه کنترل بود. همچنین گروه تمرین+ شنبلیله افزایش معنی دار بیشتری نسبت به گروه فقط تمرین (P= 0/0181) و فقط شنبلیله (P<0/0495) نشان داد.

نتیجه گیری

ترکیبی از تمرین دوره ای و مصرف عصاره دانه شنبلیله، موفق به افزایش CV بیان ژن FGF21 و VEGF می شود؛ بنابراین می تواند اثرات مفیدی در مسیر آنژیوژنز در بیماران با انسداد شریان کرونر داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
130 تا 147
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294130 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!