تاثیر تعامل انواع کانون توجه و محیط رقابتی بر یادگیری و اجرای پرتاب از بالای شانه با دست غیر برتر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

کانون توجه و رقابت از عوامل جدایی ناپذیر ورزش و تاثیرگذار بر عملکرد و یادگیری مهارت حرکتی هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر تعامل انواع کانون توجه و محیط رقابتی بر اجرا و یادگیری پرتاب از بالای شانه با دست غیر برتر دانشآموزان پسر مقطع دبیرستان بود.

روش شناسی:

60 دانش آموز پسر راست دست با میانگین سنی (819/0±95/16) و ناآشنا با تکلیف که در شهر تبریز در حال تحصیل بودند به صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند و به چهار گروه 15 نفری (دستورالعمل توجه بیرونی، دستورالعمل توجه درونی، دستورالعمل توجه بیرونی در محیط رقابتی و توجه درونی در محیط رقابتی) تقسیم شدند. سپس در مرحله اکتساب شش دسته ده کوششی پرتاب توپ تنیس خاکی از بالای سر را مطابق شرایط هر گروه تمرین کردند. آزمون یادداری و انتقال بعد از 24 ساعت از مرحله اکتساب انجام شد.

یافته ها:

پس از اطمینان از طبیعی بودن توزیع داده ها با استفاده از آزمون شاپیرو-ویلک، یافته های حاصل از آزمون تحلیل واریانس با اندازه های تکراری در مورد عامل دسته نشان می دهد که اثرات اصلی گروه و دسته و نیز تعامل بین این دو متغیر معنادار است. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نشان داد که در تمام مراحل بین نمره های گروه ها تفاوت معنادار است و در هر دو شرایط رقابتی و غیررقابتی گروه توجه بیرونی عملکرد بهتری نسبت به گروه توجه درونی دارد و همچنین گروه توجه بیرونی در شرایط رقابتی بهتر از غیررقابتی است (05/0≥P). همچنین نتایج نشان می دهد که همه گروه ها در آزمون های اکتساب و یادداری نسبت به پیش آزمون پیشرفت دارند؛ بنابراین پیشنهاد می شود که مربیان و معلمان ورزشی در محیط های رقابتی نیز از دستورالعمل توجه بیرونی برای یادگیری مهارت های ورزشی استفاده کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 137
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294301 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!