استخراج و توالی یابی ژن هم ساخت Flowering locus T (FT) در شاهی (.Lepidium sativum L): بررسی فیلوژنتیکی پروتئین استنباطی آن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

گذر به گل دهی، یک تغییر فاز اصلی در چرخه ی زندگی گیاهان است. ژن Flowering locus T (FT)، به عنوان ژن هدف مسیر فتوپریود، گل دهی را تحریک می کند. پروتئین FT، از اجزای اصلی هورمون گلدهی (فلوریژن) است. این پژوهش با هدف شناسایی و تعیین توالی این ژن در گیاه شاهی (Lepidium sativum L.) انجام شد. RNA کل از برگ جوان گیاه در مرحله ی زایشی، استخراج و برای ساخت cDNA استفاده گردید. آغازگر های اختصاصی بر اساس توالی ژن های همساخت FT در گیاهان هم خانواده، طراحی و برای واکنش RT-PCR استفاده گردید. محصول این واکنش پس از خالص سازی، توالی یابی شد. نتایج، نشان دهنده ی تکثیر قطعه ی مورد نظر از ژن به طول 294 نوکلیوتید بود که LsFT نامیده و در پایگاه ژن NCBI با شماره ی دسترسی KP070729 ثبت شد. این قطعه از ژن، کدکننده ی بخش عمده ی قلمرو پروتئین متصل شونده به فسفاتیدیل اتانول آمین (PEBP) است که توالی آمینواسیدی آن در گیاهان، به میزان بسیار زیادی حفاظت شده است. مقایسه ی توالی پروتئین استنباطی LsFT با سایر هم ساخت های FT نشان دهندهی شباهت بین 61 تا 94 درصدی این توالی با توالی های مشابه بود. مطابق این نتایج، LsFT نیز به عنوان هومولوگ FT در تحریک گل دهی نقش دارد و می تواند به عنوان ژن محرک گل دهی در شاهی عمل کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
515 تا 523
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294362 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!