تببین شاخص های محیطی موثر بر استرس شهروندان در فضای شهری (مطالعه موردی : محله سیرده سبزوار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شهرهای دوران مدرن از نیازهای معنوی انسان روی برگردانده و شهر بستری برای عبور اتومبیل و تسهیل عبور سرمایه و کالا شد. بدنبال از بین رفتن آرامش در شهرها، انسان به بیماری هایی نظیر افسردگی، استرس، ترس و... دچار شد. مطالعات نشان می دهد که استرس شهری روز به روز در حال افزایش است به طوری که قرن 20 را قرن مدیریت و ارتباطات و قرن استرس و اضطراب و نابسامانی های عصبی نامیده اند. از جمله مهمترین محیط های شهری که باید برای کنترل اضطراب در آنها باید به طور جدی تفکر نمود بافت مرکزی و قدیم شهرهاست. بافت قدیم شهرها که بر اساس اصول ناب معماری و شهرسازی بومی شکل گرفته زمانی در نوع خود اصیلترین و آرام ترین بافت شهری بوده که با شکل گیری تحولات اخیر دچار دگرگونی و تضاد گشته است و آرامش گذشته خود را تا حدودی از دست داده است. این مقاله به دنبال ارزیابی تاثیر عوامل محیطی در ایجاد استرس در محله سیرده سبزوار واقع دربافت قدیم این شهر از طریق ابزار پرسشنامه و سپس تحلیل نتایج حاصل از آن بوده . با تحلیل یافته های به واسطه سنجش همبستگی بین متغیرها نشان داده شده که بین عوال محیطی با ایجاد استرس در محیط ارتباط معنی داری وجود دارد و نیز عامل کیفیت های محیطی بیشترین رابطه و نیز عوامل اقلیمی محیط کمترین رابطه با استرس شهروندان را دارد.  محله سیرده با  وجود عوامل متعدد استرس زا چون کیفیت محیط، امنیت و ازدحام جمعیت ، در مجموع محله ای با بحران حاد استرس و نامنی در شهر قلمداد نمی گردد و با توجه بیشتر به منظور رفع فرسودگی و افزایش کیفیت ها و امکانات محیطی و امنیت محله می توان محله ای پویا امن و آرام را مطابق با اصالت گذشته آن بازآفرینی و تجربه کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294459 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!