تاثیر ژئوکالچر شیعه بر نظم منطقه ای مطالعه و جامعه موردی: راه پیمایی اربعین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جهان از مجموعه ای از تمدن های بزرگ وکوچک با فرهنگ های مختلف تشکیل شده است. یکی از تمدن های بزرگ، تمدن اسلامی و یکی از زیرمجموعه های مهم آن تمدن شیعی است. بسیاری از تحلیل ها پیرامون مسایل مربوط به جهان اسلام به تبیین مسایل ژیوپلیتیک بر می گردد. اندکی از تحلیل ها با پشتوانه تحلیل هویتی و فرهنگی مسایل جهان اسلام را تبیین کرده اند، با این حال مسئله «همگرایی بین گروه های شیعی» با تحلیل ژیوکالچر در مدت زمانی طولانی به دلایل متعدد، مورد اهمال واقع شده است. اما امروزه ضرورت بازگشت تحلیل های تمدنی، فرهنگی و هویتی در ضرورتی اجتناب ناپذیر است. راه پیمایی اربعین یکی از پدیده های اجتماعی است که با تحلیل ژیوپلیتیک نمی توان آن را تشریح کرد و ضرورت توجه به نگاه گفتمانی یا بین الاذهانی برای تحلیل آن وجود دارد. سوالی که در اینجا مطرح است مربوط به چرایی و چگونگی تاثیرگذاری پیاده روی اربعین، بر شکل گیری ژیوکالچر شیعه است. برای پاسخ به این سوال ابتدا عواملی که تاثیرگذاری فرهنگ بر گروه هویتی مورد مطالعه با آن ها میسر می شود و علت شکل گیری ژیوکالچر هستند، به عنوان شاخص های پژوهش، بررسی شده و با استفاده از روش های کمی جامعه آماری مورد مطالعه قرار می گیرد. همچنین موانع شکل گیری ژیوکالچر شیعه و میزان تاثیر آن ها بررسی و مقایسه بین هر دو نوع عوامل برای یافتن پاسخ سوال اصلی پژوهش بیان شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی-تحلیلی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها از نوع پیمایشی میدانی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!