روش شناسی کشف معنای افسردگی از قرآن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

افسردگی اختلال شایعی است که مشکلات زیادی را در زندگی فردی و اجتماعی ایجاد میکند. بیش از صد سال از پژوهش در این حوزه میگذرد و تبیینهای متفاوتی از علتها و عوامل همبسته آن ارایه شده است. قرآن، منبع متقنی است که باید در حل مسایل خود در زندگی به آن رجوع کرده و برای برون رفت از مشکلات، به رهنمودهای آن عمل نمود. رجوع به قرآن جهت فهم عوامل غمگینی پایدار نیازمند روشمندی است. هدف این پژوهش، تبیین روش شناسی کشف معنای افسردگی از قرآن کریم بوده است.

مواد و روش ها

متن مرجع، قرآن کریم است که کلامی الهی است که ویژگیهای خاص خود را در فهم و کشف معنا دارد و روش های تدبر در آیات قرآن، دارای اصول و قواعد خاصی است که البته در قالب روش های تحلیل محتوا نیز قابل تبیین است. تبیین مسئله افسردگی و مولفهبندی آن، بررسی واژگان قرآن و انتخاب واژگان متناظر با مولفه ها از نظر مقدمه، لازمه یا نتیجه معنا، بررسی واژگان در آیات و سوره ها، استخراج تعریف از واژگان در سوره و در نهایت ترسیم ساختار افسردگی بر مبنای ساختار انسان در قرآن مراحلی است که طی آن معنای افسردگی و انواع آن و قواعد مربوط به آن از منظر قرآن بهدست آمد.

یافته ها: 

در این پژوهش پس از طی مراحلی 14 واژه به عنوان واژگان افسردگی در قرآن انتخاب شده و سپس در 6 سوره، مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. واژگان نشانهای افسردگی، پلی به سوی فهم تعریف جدید از افسردگی، ریشه ها و عوامل علی و انواع افسردگی مبتنی بر قرآن بود. افسردگی نهان و آشکار، انواع و مراتب افسردگی، شدت و ضعف افسردگی بر اساس ریشه ها و تنوع افسردگی بر اساس بسترهای ظهور از جمله یافته های مهم این پژوهش بود.

نتیجه گیری: 

عوامل غمگینی فراگیر در قرآن کریم، هرچند در نشانه ها با نشانه های افسردگی در روان-شناسی شباهت دارد، اما در ماهیت و تعریف و همینطور در ریشه ها و عوامل با آن متفاوت است و دریچه مفهومی جدیدی را از معناشناسی افسردگی مبتنی بر قرآن به روی ما باز مینماید. عرضه مسایل بیرونی به قرآن کریم و کشف پاسخ از آن شیوهای است که با آن میتوان به حقایق بسیاری در زمینه سوالات بشر دست پیدا کرد

زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2294839 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!