شناسایی محل تغییر جرم در سازه با استفاده از روش پردازش تصاویر دیجیتال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در حال حاضر برای به دست آوردن خصوصیات دینامیکی سازه ها در مهندسی سازه عمدتا از روابط تجربی و یا مدل های ریاضی و نرم افزارهای کامپیوتری استفاده می شود. این خصوصیات دینامیکی به بسیاری از جزییات رفتار مصالح و ترکیب سازه بستگی دارد که تمام این جزییات را نمی توان در مدل های تحلیلی دخالت داد؛ بنابراین همیشه بین مدل های تحلیلی و سازه واقعی اختلافاتی وجود دارد. لذا انجام آزمایش های لرزه ای بر روی سازه ها مطمین ترین روش برای به دست آوردن خصوصیات مذکور بوده و تاکنون روش های مختلفی در دنیا برای انجام این آزمایش های لرزه ای بر روی یک سازه آزمایشگاهی به وسیله پردازش تصویر انجام شده است. در این مقاله سعی شده محل تغییر جرم در سازه از طریق خصوصیات دینامیکی سازه ها با استفاده از پردازش تصویر به دست آید. بدین منظور از سازه فیلم برداری شده و تغییر مکان های ثبت شده به عنوان سیگنال های ورودی سیستم در نظر گرفته می شود، با دو بار مشتق گرفتن از این تغییر مکان ها، شتاب سازه به دست می آید و با پردازش این شتاب ها، زمان تناوب های طبیعی و شکل مود سازه استخراج شده و با نتایج حاصل از حسگرهای شتاب تعبیه شده روی سازه مقایسه گردیده است، درنهایت با استفاده از روش منحنی شکل مود، سازه به همراه حسگر و بدون حسگر، مقایسه شده است و به راحتی توانست وجود افزایش جرم در سازه را تشخیص دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
251 تا 265
لینک کوتاه:
magiran.com/p2296051 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!