ارزیابی کاربرد اسیدآمینه و اسید هیومیک بر بعضی صفات مورفولوژیکی، عملکرد کمی و کیفی نعناع فلفلی (.L piperita Mentha) در سطوح مختلف آبیاری

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اثر کاربرد اسیدآمینه تریپتوفان و اسید هیومیک بر بعضی صفات مورفولوژیکی، عملکرد کمی و کیفی گیاه نعناع فلفلی آزمایشی به صورت اسپلیت پالت بر پایه طرح بلوک های کامال تصادفی در سه تکرار در مزرعه ای واقع در شهر صاحب از توابع شهرستان سقز در سال 0061 اجرا شد. فاکتور اصلی شامل تیمارهای آبیاری آبیاری پس از 40 ،80 ،120 میلیمتر تبخیر از تشتک تبخیر و فاکتور فرعی شامل محلولپاشی با اسید آمینه تریپتوفان، اسید هیومیک، ترکیبی از تریپتوفان و اسید هیومیک و شاهد بدون کاربرد هر نوع کودی بود. نتایج نشان داد که ارتفاع بوته، تعداد ساقه های فرعی، تعداد پنجه، قطر ساقه، وزن خشک ساقه، وزن خشک برگ، وزن تر و خشک بوته و عملکرد اسانس برداشت اول در آبیاری پس از 120 میلیمتر تبخیر از تشتک نسبت آبیاری پس از 80 و 40 میلیمتر تبخیر کاهش معنی داری داشتند. بیشترین تعداد ساقه های فرعی، تعداد ساقه هی فرعی گلدار، قطر ساقه، تعداد پنجه، وزن خشک برگ، وزن خشک تکبوته، درصد اسانس برداشت دوم و عملکرد اسانس برداشت اول با کاربرد ترکیبی تریپتوفان و اسید هیومیک بهدست آمد. بیشترین تعداد برگ برای کاربرد ترکیبی از تریپتوفان و اسید هیومیک و کاربرد جداگانه تریپتوفان در سطح آبیاری 40 میلیمتر تبخیر از تشتک ثبت شد. بیشترین عملکرد ماده خشک در هردو برداشت با کاربرد ترکیبی از تریپتوفان و اسید هیومیک در سطح آبیاری 02 میلیمتر تبخیر از تشتک و کمترین مقدار در سطح آبیاری 120 میلیمتر تبخیر از تشتک بدون محلولپاشی تولید شد. بیشترین درصد اسانس در تیمارهای بدون محلولپاشی در آبیاری پس از 120 میلیمتر تبخیر از تشتک 0/78 درصد و کاربرد جداگانه تریپتوفان 0/77 درصد و اسید هیومیک 0/76 درصد در آبیاری پس از 80 میلیمتر تبخیر از تشتک بدون تفاوت معنیدار با یکدیگر به دست آمد. کاربرد تلفیقی تریپتوفان و اسید هیومیک و کاربرد جداگانه اسید هیومیک در آبیاری پس از 80 میلیمتر تبخیر از تشتک و کاربرد تلفیقی تریپتوفان و اسید هیومیک در آبیاری 40 میلیمتر تبخیر از تشتک به طور مشترک بیشترین عملکرد اسانس در برداشت را نشان دادند و کمترین آن در آبیاری 120 میلیمتر تبخیر از تشتک بدون محلولپاشی مشاهده شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p2296359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!