مدل یابی میزان و نحوه تاثیر متغیرهای کالبدی پنجره بر بهره گیری مناسب از نور روز در کلاس های مدارس راهنمایی تهران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

کیفیت نور از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر کارایی دانش آموز می باشد. مدرسه ای با کارایی بالا، دارای محیط های آموزشی ارزشمند به لحاظ کیفیات بصری است و ایجاد این کیفیات بصری از طریق طراحی مناسب امکان پذیر است. هدف مقاله حاضر دست یابی به میزان و نحوه تاثیر عوامل گوناگون بر بهره گیری مناسب از نورروز در شرایط گوناگون (شانزده تیپ) کلاس درس است. در این مطالعه همبستگی که از نوع مدل یابی - مدل یابی معادلات ساختاری- است، در نمونه ای متشکل از 2324 آزمودنی، پرسش نامه محقق ساخته اجرا و با استفاده از مدل یابی روابط علی توسط تحلیل مسیر، اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای کالبدی پنجره از دیدگاه دانش آموزان بررسی شد.جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان مدارس راهنمایی تهران می باشد. ازجامعه آماری فوق، دانش آموزان مدارس دخترانه و پسرانه مناطق 3، 11 و 18 تهران به صورت خوشه ای تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری،جهت پرکردن پرسش نامه در شانزده تیپ کلاس درس جهت کنترل چهار متغیر جهت، میزان شفافیت، ارتفاع دست انداز و میزان سطح شیشه خور پنجره، انتخاب شدند. پرسش نامه در چند مرحله تهیه، روایی و پایایی آن محاسبه گردید. میزان پایایی پرسش نامه (825/0=α) و روایی آن ازطریق روایی محتوایی و روایی سازه به دست آمده است. مدل به دست آمده و اطلاعات مندرج در جداول مربوط به آن نشانگر اهمیت چهار عامل «وجود منظر و اثرات آن»، «خیرگی»، «کیفیت روشنایی» و «اثرات غیربصری پنجره» می باشد. در بین این عوامل عامل «منظر» متغیر مستقل، عامل «اثرات غیربصری پنجره» متغیر وابسته و عوامل «خیرگی» و «کیفیت روشنایی» جزو متغیرهای میانجی شناسایی شدند.علاوه بر این بررسی فرضیه ها با در نظر گرفتن متغیرهای کنترل شده نشان داد این متغیرها یعنی جهت پنجره، درصد سطح شیشه خور، ارتفاع دست انداز و میزان شفافیت پنجره بر میزان و نحوه تاثیر عوامل ذکر شده در بهره گیری مناسب از نورروز در کلاس های مدارس راهنمایی تهران موثر می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 256
لینک کوتاه:
magiran.com/p2296512 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!