تعیین ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه ادراک استفاده از مهار فیزیکی در سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

یکی از مهمترین مسئولیت های پرستاران در امر مراقبت، پیشگیری از آسیب به بیمار و سایرین است و بسیاری از پرستاران برای تامین این هدف از مهار فیزیکی استفاده می نمایند. نظر به اینکه، استفاده از مهار فیزیکی در بیماران سالمند با عوارض جسمی-روانی و مسایل اخلاقی همراه است؛ شناسایی ادراک پرستاران از بکارگیری مهار فیزیکی در سالمندان بستری در بیمارستان از اهمیت خاصی برخوردار است. مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگی های روانسنجی پرسشنامه ادراک پرستاران از بکارگیری مهار فیزیکی در سالمندان بستری در بیمارستان انجام شد.

مواد و روش ها

  روش شناسی این مطالعه، توصیفی و از نوع اعتبار سنجی بود که در سال 1398در بیمارستان های آموزشی شهر کرمانشاه (غرب ایران) انجام شد. پس از کسب مجوز از طراحان پرسشنامه ادراک استفاده از مهار فیزیکی (PRUQ)، ترجمه آن مطابق با پروتکل استاندارد سازمان بهداشت جهانی انجام شد. سپس نسخه فارسی این پرسشنامه توسط 330 نفر از پرستارانی که به روش نمونه گیری در دسترس با توجه به معیارهای ورود انتخاب شده بودند، تکیمل شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی صوری (کیفی و کمی)، روایی محتوا (کیفی و کمی) و روایی سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی) مورد بررسی قرار گرفت. پایایی پرسشنامه به روش آزمون-بازآزمون و ثبات درونی ارزیابی شد. تحلیل های آماری توسط نرم افزارهای  SPSS23 و AMOS5 انجام پذیرفت.

یافته ها

شاخص های روایی محتوا برای کل پرسشنامه 78/0= CVRو 88/0=  S-CVIبدست آمد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، سه عامل "پیشگیری از سقوط"، "پیشگیری از قطع یا تزاحم در درمان" و "تامین محیط ایمن" را استخراج کرد. برازش مدل سه عاملی ابزار ادراک استفاده از مهار فیزیکی بر اساس شاخص های استاندارد (68/2= χ2/df، 83/0=GFI، 91/0=CFI، 92/0=NFI، 08/0=RMSEA) مناسب بود. همچنین پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (82/0) و همبستگی درون خوشه ای (86/0) تایید شد.

نتیجه گیری

نسخه فارسی پرسشنامه ادراک استفاده از مهار فیزیکی از روایی و پایایی مناسبی در میان در میان پرستاران شاغل در بخش های بیمارستانی برخوردار است. با توجه به ویژگی های روانسنجی مناسب، این پرسشنامه می تواند در مطالعات بعدی در این جمعیت بکار رود.

زبان:
فارسی
صفحات:
260 تا 272
لینک کوتاه:
magiran.com/p2297268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!