یک الگوریتم توازن بار جدید با استفاده از منطق فازی و الگوریتم کرم شب تاب چند هدفه در محیط رایانش ابری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در محیط رایانش ابری، با افزایش تعداد کاربران و درخواست آن ها برای استفاده از منابع، چالش مدیریت درخواست ها و تخصیص بهینه وظایف به منابع ابر ایجاد می شود. همچنین حفظ توازن بار در محیط رایانش ابر، موجب زمان پاسخ دهی کوتاه تر و افزایش سرعت، امنیت و قابلیت اطمینان سیستم می شود. بنابراین، وجود الگوریتمی مناسب برای تخصیص مطلوب وظایف و حفظ توازن بار ضروری است. در این مقاله یک روش زمان بندی و اختصاص وظایف به منابع با ترکیب الگوریتم کرم شب تاب چند هدفه و منطق فازی ارایه شده است. هدف روش پیشنهادی، بهبود زمان گردش کار و هزینه ارتباطی در محیط رایانش ابر است. برای بهینه سازی همزمان این دو پارامتر، از الگوریتم کرم شب تاب چند هدفه استفاده شده است. زمان گردش کار برحسب ثانیه و هزینه ارتباطی برحسب مسافت طی شده (متر) است. بنابراین، از منطق فازی جهت محاسبه میزان برازندگی استفاده شده است. نتایج بدست-آمده نشانگر بهبود زمان گردش کار الگوریتم پیشنهادی به میزان 49% و 43% در مقایسه با الگوریتم ژنتیک و الگوریتم کرم شب تاب ساده بوده است. همچنین هزینه ارتباطی به ترتیب 21% و 39% نسبت به الگوریتم ژنتیک و الگوریتم کرم شب تاب ساده، کاهش داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 26
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.