بررسی مقایسه ای خواص ضد سرطانی عصاره هیدروالکلی ارقام مختلف هسته زردآلو بر سلول های سرطان پستان(MCF7) و سلول های اندوتلیال داخل رگ های بند ناف انسانی (HUVEC)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نرخ مرگ ومیر ناشی از سرطان پستان در سراسر جهان به دلیل مقاومت به شیمی درمانی و اثرات جانبی آن در حال افزایش است. محصولات طبیعی بسیاری در گیاهان شناسایی شده که به طور طبیعی اثرات ضد سرطانی دارند. هدف از این مطالعه بررسی فعالیت ضد تکثیری و آپاپتوزی عصاره هیدروالکلی ارقام مختلف هسته زردآلو (جهانگیری، پالمیا، جعفری و N585) در غلظت های مختلف بر سلول های سرطان پستان (MCF-7) و سلول های اندوتلیال داخل رگ های بند ناف انسانی (HUVEC) به عنوان سلول سالم در دو زمان 24 و 72 ساعت پس از تیمار بود.

مواد و روش ها: 

برای این مطالعه تجربی، میوه چهار رقم متفاوت زردآلو از باغ میوه مرکز تحقیقات کشاورزی استان کرمانشاه جمع آوری شدند. غلظت های مختلف عصاره هیدروالکلی هسته های زردآلو (25، 100، 400 و 1200 میکروگرم در میلی لیتر) مورد استفاده قرار گرفتند. گروه شاهد هیچ مکملی دریافت نکرده بود. میزان سمیت سلولی غلظت های مختلف با کمک آزمون MTT، تعیین شد و برای بررسی میزان آپاپتوز از رنگ آمیزی آکریدین نارنجی- اتیدیوم بروماید استفاده شد. داده ها با آزمون ANOVA در نرم افزار SPSS آنالیز شدند. از آزمون دانکن برای بررسی معنی داری داده ها استفاده شد. اختلافات معنی دار در سطح 5 درصد بررسی شد.

یافته ها: 

بر اساس نتایج به دست آمده، پس از گذشت 24 و 72 ساعت بیش ترین کاهش تکثیر سلول های سرطانی و سالم مربوط به حداکثر غلظت رقم N585 بود که در مقایسه با سایر گروه های تیماری این اثر معنی دار بود (05/0< P).

استنتاج

به نظر می رسد که هسته ارقام مختلف زردآلو در مهار تکثیر سلول های سرطانی و سالم متفاوت عمل می کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p2298664 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!