برآورد منحنی های فروکش اصلی (MRC) جریان رودخانه ای در ایستگاه های هیدرومتری استان اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
منحنی فروکش اصلی (MRC) مشخص کننده شرایط میانگین جریان پایه و نشانه ای از مشارکت آب زیرزمینی در جریان سطحی رودخانه است و یکی از عوامل مهم در هیدرولوژی و منابع آب است. در همین راستا، هدف از پژوهش حاضر برآورد معادلات رگرسیونی منحنی های فروکش اصلی جریان رودخانه ای در 28 ایستگاه هیدرومتری استان اردبیل است. به منظور تعیین معادلات رگرسیونی منحنی فروکش اصلی از برنامه نویسی ویژوال بیسیک استفاده شد. پس از محاسبه منحنی فروکش اصلی، مقادیر ضریب شیب، ثابت منحنی فروکش و ضریب تبیین برای ایستگاه های مطالعاتی تعیین شد. بر اساس نتایج و معادلات منحنی فروکش اصلی، مقدار میانگین ضریب تبیین رابطه رگرسیونی لگاریتمی با مقدار 83/0 نزدیک ترین مقدار به معیار بوده و به عنوان بهترین معیار برازش مورد توجه قرار گرفت. بر اساس نتایج، ضریب شیب بیش تر در ایستگاه های بوران، فیروز آباد و مشیران به ترتیب با مقدار 70/2، 43/2 و 20/2 که جزو رودخانه های دایمی به ترتیب با مقادیر دبی 97/17، 95/2 و 79/13 متمکعب در ثانیه هستند، برآورد شد. درحالی که مقادیر شیب در ایستگاه های حاج احمد کندی، کوزه تپراقی و نیر به ترتیب برابر 09/0، 051/0 و 05/0 هستند که دارای مقادیر دبی پایینی به مقدار 15/0، 93/0 و 22/1 مترمکعب در ثانیه هستند. در خصوص مقادیر ثابت نیز ایستگاه های پل الماس، باروق و فیروزآباد دارای بیش ترین مقدار ثابت به ترتیب 896، 572 و 89/15 هستند. ضریب تبیین معادلات لگاریتمی نشان داد که در ایستگاه های بالادست با تغییرات کم تر در دبی جریان، مقدار ضریب تبیین معادلات بالاتر است. درحالی که در ایستگاه های پرآب و پایین دست مقدار ضرایب تبیین معادلات کم تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!