رخساره ها، محیط رسوبی و چینه نگاری سکانسی سازند کژدمی (کرتاسه میانی) در زاگرس مرکزی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سازند کژدمی (آپتین - آلبین) نخستین واحد سنگ چینه ای کرتاسه میانی در مناطق خاوری و مرکزی رشته کوه زاگرس و یکی از غنی ترین سنگ های منشا شناخته شده نفت در جهان است. به منظور تعیین رخساره ها، محیط رسوبی و چینه نگاری سکانسی این سازند در زاگرس مرکزی، در این تحقیق یک برش سطحی از تاقدیس پیون در زون ایذه و یک چاه از میدان نفتی اهواز در فروافتادگی دزفول بررسی شده اند. داده های میدانی، آزمایشگاهی و چاه نگاری نشان دادند که سازند کژدمی عمدتا از شیل های بیتومین دار تیره و کربنات های نازک لایه غنی از روزنبران پلاژیک همراه با افق هایی از رادیولاریت، گلوکونیت و فسفات تشکیل شده است. این مجموعه رسوبی در یک حوضه درون شلفی آرام و سرشار از مواد آلی نهشته شده است که در جنوب خاوری به پلاتفرم کربناته فارس (سازند داریان) و در جنوب خوزستان با دلتای بورگان (بخش ماسه سنگی آزادگان) محدود شده بود. مرز شمالی گستره سازند کژدمی توسط گسل بالارود از حوضه لرستان (سازند گرو) جدا شده است. ایجاد دریای عمیق کژدمی با رسوبات غنی از مواد آلی، نتیجه افزایش سریع فضای رسوب گذاری ناشی از فرونشینی بستر حوضه در امتداد گسل های کازرون و هندیجان و نوسان سطح آب دریا همراه با افزایش واردات آواری است که با رویدادهای جهانی بی هوازی اقیانوس ها در آپتین و آلبین همزمان بوده است. تغییرات عمودی رخساره های رسوبی و نمودارهای ژیوفیزیکی حاکی از آن است که توالی رسوبی سازند کژدمی در زاگرس مرکزی قسمتی از یک سکانس رسوبی رده دوم (5 تا 50 میلیون سال) است که با کربنات های پلاتفرمی پایان سازند داریان (آپتین) و شروع سازند سروک (آلبین) کامل شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!