شناسایی و سازماندهی محله اسکان یزد -2019

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 اجرای هرگونه مداخله در جامعه مستلزم شناسایی و سازماندهی جامعه و همچنین مشارکت فعال اعضای جامعه است. این مطالعه جهت شناسایی و سازماندهی یکی از محلات حاشیه نشین  شهر یزد در سال 2019 انجام شده است.

روش

 این تحقیق یک تحقیق مشارکتی مبتنی بر جامعه (CBPR) بود که در محله اسکان یزد انجام شد. با توجه به پتانسیل های این محله ، از جمله انسجام اجتماعی بالا و وجود یک سازمان غیردولتی پویا و محبوب ، از سال 1396 ، این مکان کاندیدای اجرای توانمندسازی و توسعه بهینه بهداشت محله (پروژه تبسم) است. مراحل این پروژه شامل پنج فاز شناسایی ، سازماندهی ، توانمندسازی ، ارزیابی نیازها ، مداخله و اقدام و ارزشیابی بود. در این مقاله ، مراحل شناسایی و سازماندهی توضیح داده شده است. از فراوانی و درصد برای آمار توصیفی استفاده شد.

یافته ها

 گام های اجرایی در فاز شناسایی ، توجیه ذینفعان و سرشماری بودکه بیشتر افراد جمعیت مورد پژوهش را خانم ها (51/5%) ، گروه سنی 59/9-30 ساله (40/1%)، دیپلمه (27%)، دارای درآمد 2-1 میلیون (49.1%) تشکیل می دادند. سرخوشه های منتخب در محله شامل 61.4 درصد زن، 37/08 درصد دارای سن 50-30 ساله، 28/13 درصد لیسانس و 53/13 درصد خانه دار بودند. طبق نتایج این مطالعه بیشترین افراد این جامعه که برای مشارکت در این طرح تمایل و و قت آزاد بیشتری داشتند، خانمهای خانه دار جوان دارای تحصیلات لیسانس بودند. در فاز سازماندهی گام های خوشه بندی منطقه ، انتخاب سرخوشه ، تشکیل کانون سلامت محله ، تشکیل صندوق اندیشه و اعتبار صورت گرفت .

نتیجه گیری

 شناسایی و سازماندهی جامعه ، به ویژه در حاشیه شهر ، فرایند شفاف و منطقی را برای مشارکت هدفمند جامعه در شناسایی مشکلات محله خود فراهم می کند. توجه به نیازهای اساسی محلات می تواند منجر به مشارکت بهتر در توسعه محله گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
167 تا 174
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!