اثر 6 هفته تمرین ترکیبی بر فاکتورهای NeuN و NF200 و تعداد سلول های زنده CA1 هیپوکمپ موش های صحرایی نر نژاد ویستار: یک مطالعه تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ترکیب تمرین مقاومتی و استقامتی تاثیر متنوعی بر بافت مغز دارد. هدف از مطالعه حاضر تعیین تغییرات بافتی و فاکتورهای NeuN و NF200 در ناحیه CA1 هیپوکمپ متعاقب 6 هفته تمرین ترکیبی در موش های صحرایی نر نژاد ویستار بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی، 30 موش صحرایی به 6 گروه کنترل و تمرین جوان (2 هفته)، کنترل و تمرین میانسال (8 هفته) و کنترل و تمرین پیر (24 ماهه) تقسیم شدند. گروه های تمرین ورزشی به مدت 6 هفته با برنامه ترکیبی، تمرین داده شدند. برای بررسی تغییرات بافتی هیپوکمپ از روش کریزل ویوله، بیان ژن  NeuNو NF200 از روش Real time-PCR و هم چنین پروتئین NF200 از روش ایمونوهیستوشیمی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه استفاده شد.

یافته ها

نسبت به گروه های کنترل، گروه های تمرین جوان (005/0=p) و میانسال (008/0=p) افزایش معنی دار سلول های زنده عصبی و هم چنین گروه های تمرین جوان (003/0=p)، میانسال (001/0>p) و پیر (021/0=p) افزایش معنی دار پروتئین NF200 بافت هیپوکمپ را نشان دادند. در بررسی بین گروه های تمرین، گروه جوان افزایش معنی دار پروتئین NF200 را نسبت به گروه های میانسال و پیر داشت (001/0p<). بین سه گروه تمرین در بیان ژن NeuN و NF200 اختلاف معنی داری مشاهده نشد (05/0<p).

نتیجه گیری

6 هفته تمرین ترکیبی در سنین جوانی و میانسالی تاثیر بیشتری بر سلول های زنده عصبی می گذارد. هم چنین این تمرینات بهبود قابل توجه در پروتئین NF200 (بدون تغییر معنی دار در ژن) ایجاد کرد. به نظر می رسد این تفاوت تحت تاثیر مراحل اندازه گیری و منابع ترشح دیگر باشد.
واژه های کلیدی: هیپوکمپ، تمرین ورزشی، موش صحرایی ویستار

زبان:
فارسی
صفحات:
415 تا 434
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!