محاسبه قیمت تمام شده خدمات بهداشتی، درمانی بیمارن مبتلا به بیماری کووید-19 در بیمارستان علی بن ابی طالب(ع) شهرستان رفسنجان در سال 1399 با تکنیک هزینه یابی بر مبنای فعالیت: یک مطالعه توصیفی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

حسابداری بهای تمام شده، یک ابزار بسیار مهم در اختیار مدیریت می باشد. این پژوهش با هدف تعیین قیمت تمام شده خدمات بهداشتی، درمانی بیماری کووید-19 در بیمارستان علی بن ابی طالب(ع) شهرستان رفسنجان با تکنیک هزینه یابی بر مبنای فعالیت می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع توصیفی است که در آن بهای تمام شده کلیه خدمات مربوط به بیماری کووید-19 بر اساس فهرست تعرفه های مصوب دولتی، با استفاده از روش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (Activity-based costing) در بیمارستان علی بن ابی طالب(ع) شهرستان رفسنجان در سال 1399 محاسبه شد. در این پژوهش، 3 مرکز اصلی (بخش های اورژانس تنفسی، داخلی و مراقبت های ویژه) و بخش اداری بیمارستان و هم چنین معاونت توسعه مدیریت و منابع (به عنوان واحد پشتیبانی)، برای تعیین هزینه های مستقیم و غیر مستقیم مورد مطالعه قرار گرفت.

یافته ها

نتایج نشان داد که بیش ترین هزینه انجام شده معادل 48 درصد (7,007,600,592 ریال) کل بهای تمام شده در بخش های کرونا بیمارستان علی بن ابی طالب(ع)، مربوط به بخش داخلی می باشد. هم چنین، بخش مراقبت های ویژه بعد از بخش داخلی بیش ترین تعداد بیمار و به تبع آن بیش ترین مبلغ هزینه معادل 33 درصد (4,122,117,995 ریال) از کل بهای تمام شده را دارا بود. اورژانس تنفسی با کم ترین تعداد بیمار، کم ترین مبلغ هزینه معادل 19 درصد (2,885,482,597 ریال) از کل بهای تمام شده را به خود اختصاص داد.

نتیجه گیری

سهم عمده هزینه های انجام شده در هر سه مرکز فعالیت، مربوط به هزینه های پرسنلی بوده است. لذا می توان با مدیریت صحیح و به کارگیری نیرو های انسانی کارآمد، هزینه ها را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
451 تا 468
لینک کوتاه:
magiran.com/p2299765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!