بررسی شاخص‏ های رشد و فعالیت آنزیم ‏های روده ‏ای بچه فیل ماهیان (Huso huso) تغذیه شده با جیره محتوی درصدهای مختلف مکمل کلرید سدیم (NaCl)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه حاضر به منظور بررسی اثر افزودن سطوح مختلف نمک (کلرید سدیم) به جیره غذایی بچه فیل ماهیان پرورشی (Huso huso) و تاثیر آن بر میزان عملکرد آنزیم‏های روده‏ای و نیز شاخص رشد و کارایی غذا طراحی و انجام شد. بدین منظور تعداد 480 قطعه بچه فیل ماهی با میانگین وزنی 49/0 ± 80/173 گرم در 12 وان فایبرگلاس 2000 لیتری به مدت 12 هفته با چهار جیره غذایی محتوی سطوح مختلف کلرید سدیم شامل سطح صفر، 3، 6 و 9 درصد تغذیه شدند. شاخص‏های رشد شامل وزن نهایی، شاخص رشد ویژه و رشد روزانه ماهیان تغذیه شده با سطوح مختلف کلرید سدیم به طور معنی‏داری نسبت به تیمار شاهد بالاتر بود (05/0>p). درصد افزایش وزن ماهیان تغذیه شده در سطح 6 درصد کلرید سدیم به طور معنی داری نسبت به ماهیان تغذیه شده با تیمار شاهد بالاتر بود امااختلاف معنی‏دار آماری بین سایر تیمارها مشاهده نشد. میانگین ضریب تبدیل غذایی ماهیان تغذیه شده با تیمار شاهد بطور معنی داری نسبت به سایر تیمارها بالاتر بود (05/0>p). میانگین میزان آنزیم‏های روده‏ای آلکالین فسفاتاز، آمیلاز و لیپاز ماهیان تغذیه شده با سطوح مختلف کلرید سدیم به طور معنی‏داری نسبت به تیمار شاهد بالاتر بود (05/0>p). به منظور دستیابی به افزایش رشد، بهبود کارایی غذا، کاهش هزینه تولید، تقویت عملکرد آنزیم‏های روده‏ای، مناسب‏ترین مقدار کلرید سدیم به میزان 3 تا 6 درصد در کیلوگرم در جیره غذایی فیل‏ماهی پرورشی اوزان 150 تا 700 گرم توصیه می‏شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p2300410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!