ارزیابی کارایی پرتوتابی مایکروویو و افزودنی های جاذب سموم بر دیازینون باقی مانده در تفاله انگور ‏سفید و تاثیر آن بر برخی فراسنجه ‏های شکمبه‏ای در شرایط برون تنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف این پژوهش بررسی اثر پرتو تابی مایکروویو و جاذب‏های مختلف سموم بر میزان دیازینون باقی‏‏مانده در تفاله انگور سفید و تاثیرگذاری این فرآوری‏ها بر برخی فراسنجه‏ های شکمبه و تولید گاز در شرایط برون تنی بود. تیمارهای آزمایشی شامل 1- تفاله انگور سفید بدون فرآوری یا گروه شاهد، 2- تفاله انگور فرآوری شده با پرتو تابی مایکروویو، 3-‏ تفاله انگور فرآوری شده با جاذب سموم مایکوفیکس پلاس (Mycofix-plus)، 4- تفاله انگور فرآوری شده با جاذب سموم بیوتوکس (Bio-Tox) و 5- تفاله انگور فرآوری شده با اسیدیفایر بیواسید (Bio-Acid) بود. نتایج این آزمایش نشان دهنده افزایش معنی‏دار (05/0<p) مقدار ماده خشک، الیاف نامحلول در شوینده خنثی و الیاف نامحلول در شوینده اسیدی در تیمار حاوی فرآوری با پرتو تابی مایکروویو بود. فرآوری‏های مختلف سبب کاهش (05/0 <p) مقادیر سم دیازینون در تفاله انگور سفید شد، به طوری که بیشترین سم دیازینون در تیمار شاهد (mg/kg 86/3) و کمترین مقدار سم در تیمار فرآوری شده با مکمل Bio-Tox برابر با (mg/kg 57/0) مشاهده شد. مقادیر گاز تولیدی در ساعات مختلف انکوباسیون، غلظت کل اسیدهای چرب فرار و پروپیونات شکمبه، قابلیت هضم ماده خشک و میزان متان تولیدی درنتیجه فرآوری‏های مختلف افزایش یافت (05/0 <p). فرآوری‏های مختلف میزان استات را کاهش و درعین حال تاثیر معنی‏داری (05/0>p) بر جمعیت تک یاخته ای شکمبه‏ نداشت. افزودن جاذب‏های مختلف سبب افزایش (05/0p<) میزان بوتیرات و ایزوبوتیرات شد. به طورکلی، پرتو تابی مایکروویو و جاذب‏های مختلف مقادیر سم دیازینون در تفاله انگور سفید را کاهش داد و سبب بهبود برخی فراسنجه‏های شکمبه در شرایط برون تنی شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 49
لینک کوتاه:
magiran.com/p2302692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!